måndag 28 mars 2011

Ankyloserande spondylit

Idag kom domen. Jag har Bechterews sjukdom, eller som den oftast kallas numera, ankyloserande spondylit eller pelvosponylit.
Det är ungerfär 0,5% av Sveriges befolkning och det är vanligast hos män.
Min värld rasade samman idag. Jag har vetat att något är fel, men jag hade hoppats att det var nå annat. Vad ska jag skriva? FAN? Får jag uttrycka mig så? Jag vet inte hur jag ska orka med det här. Men jag måste kämpa mig igenom det värsta och sen lära mig hantera att jag är sjuk.

Bechterews är en reumatisk sjukdom som sätter sig i vissa leder och muskelfästen. Först och främst så drabbas ryggen.

Ska försöka lägga in en länk här

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skickar en tanke,min diagnos kom 2008 och det va inte roligt,då hade jag varit sjuk i 8 år före...:/ mitt liv har inte varit lätt alla gånger,mkt kämpande ...men på ngt sätt går livet vidare trots alla behandlingar och alla skov...

Anonym sa...

//mvh Michelle Johnston

Richard Green sa...

Hej Lina!

Jag undrar om du kan hjälpa till med en sak.

Jag driver ett översättningsbyrå som heter "The Nordic Word" (www.thenordicword.com) och har fått ett forskningsprojekt av en klient. Projektet handlar om de som lider av ankolyseranade spondylit.

Jag undrar om du har tid att läsa en kort text om ankolyseranade spondylit (ungefär 1200 ord). Du får ta så mycket tid du behöver att göra det. Därefter behövs en personlig intervju i Malmö eller Stockholm där du kan prata om textens stil eller om det passar bra till sjukdomen. Du kommer naturligtvis att ersättas för din tid.

Har du frågor så är du välkommen att kontakta mig via e-mail (richard@thenordicword.com) för mer information.

Jag ser fram emot att få ditt svar, eller om du kan dela informationen om projektet i din blogg så vore det fantastisk!

Med vanliga hälsningar, och god fortsättning!
Richard Green

Lina sa...

Hej kära Michelle. Har helt missat din kommentar. Det är ett helvete att man inte kan få diagnosen tidigare. Men oftast tas det inte på allvar i början. Jag hade min första Irit 2002.
Hoppas att du mår okej. Och att du har bra behandling.
Kramar från mig