måndag 20 oktober 2014

Angående sjukdomsbloggar

Det skrivs mycket om det här med sjukdomsbloggar. Och då främst psykiska sådana vad jag förstått det. Jag personligen tycker att alla har rätt att skriva vad dom vill i sina bloggar. Jag är dock inte särskilt mycket för personer som samlar på psykdiagnoser och visar bilder på sina självskador. Men, jag väljer själv om jag vill läsa och se eller inte. Jag har aldrig skrivit i en blogg att jag tagit överdoser. Tror jag, eller jo, när det var modernt att man hade sin egna hemsida så skrev jag nog dagbok och la upp där. Men, jag skulle inte skriva om det idag. Och jag gör inte sådant idag. Men, och det är ett stort men. Min blogg är i stort sett en sjukdomsblogg. Alla mina fysiska diagnoser gör att jag mår så fruktansvärt dåligt. För att bara ta diabetesen till exempel som jag skrev om i mitt förra inlägg. Jag började med insulin i början av juni. Men, det är fortfarande inte okej inställt. Frustration? Svar ja. Jag vet att ju längre jag går högt socker, desto mer skada tar mina blodkärl i kroppen. Ögon, njurar och ja, alla blodkärl till slut.
Sen har jag ju min Ankyloserande Spondylit, en reumatisk sjukdom som sätter sig främst i bäcken och rygg. Min rygg kommer att förbenas. Frågan är bara hur lång tid det tar. Den sätter sig även i hjärta och kärl. Samt kan leda till benskörhet. Men framför allt är det grym smärta. Visst, jag har biologiska läkemedel för att bromsa sjukdomen. Men just nu hjälper dom till hälften kanske. Och, dom kan ge cancer för att man sänker immunförsvaret. Med sänkt immunförsvar så går jag omkring och är hispig hela tiden. Det försöker jag och min psykolog jobba lite med. Men, jag önskar inte denna sjukdom till någon.
Sen så har jag även Melkersson Rosenthals Syndrom. Det ger inte så jättemycket bekymmer. Om man tycker om att vara svullen i ansiktet som att man vägde 20 kilo mer än man gör samt att det ger ansiktsförlamningar titt som tätt. Läpparna sväller så det ser ut som ankläppar och gör ont. Men, den är inte farlig, den går i skov och den behöver inte medicineras.

Så har vi ju min kära herr M. Meniérès sjukdom. Det kallas för tortyrsjukdom. Den ger kraftiga yrselanfall med hörselnedsättning som följd. Många som har haft sjukdomen x antal år blir döva på sitt sjuka öra. Det är alltså en sjukdom som sitter i örat. Man vet inte vad som orsakar den. Det finns ingen effektiv behandling för den. Utan det är ofta vätskedrivande som ges. Om man inte väljer att skära av balansnerven vid en operation. Men, jag har då oturen att troligen ha fått den på båda öronen. Så klart. Men jag ska göra en magnetröntgen innan dom sätter diagnosen på höger öra, så det inte är något annat som ger symtom. Men visar den inget så har jag dubbelsidig. Jag har redan klar diagnos på vänster öra sedan 2012.

Jag lider även av Emotionell instabil personlighetsstörning eventuellt bipolär 2, Social Fobi samt dystymi. Jag har även en riktigt jobbig Emetofobi.

Nu tänkte jag till och med köra en lista med dom läkemedel jag tar. Det ni.

För psyket tar jag:
*Aurorix 300mg x 2 (Antidepressiva)
*Propavan 25mg x 1.5 (Sömntablett)
*Stesolid 10mg x 1 (Lugnande, men jag tar den till natten)

För min diabetes tar jag:
*Humalog Mix 50 8Enheter på morgonen 4Enheter på kvällen (Insulin, kan ändras imorgon)

För min AS (Ankyloserande Spondylit förkortas AS) tar jag:
*Enbrel 50mg/ml en spruta/vecka (immunsuppresivt läkemedel)
*Oxynorm 5mg vid behov (Morfin)
*Alvedon 665mg x 2 max 3 gånger/dygn (modifierade alvedon)
*Prednisolon Inte just nu dock (Kortison)
*Kortisoninjektioner vid behov

För vitaminbrister tar jag:
*Folacin 5mg x 2 (Folsyra)
*Behepan injektion var tredje månad (B12)

För hjärtat tar jag:
*Atenolol 25mg (Betablockerare)

För Meniérès tar jag:
*Salures 5mg (Vätskedrivande)

Ventoline tar jag även vid behov. Jag har Depo-Provera också.

Jag tror detta är allt. Och det är inte lite. Men, jag är sjuk. MEN, jag är inte mina sjukdomar. Dock så hinner jag inte med att vara frisk så mycket som jag skulle önska då det hela tiden är läkarbesök, röntgen, psykolog, sjukgymnastik med mera.
Jag orkar inte heller vara frisk jämt. Men tro mig. Jag försöker verkligen. Jag gör det. Och för att orka göra det så hamnar mycket elände i min blogg.

Ta vara på er!





2 kommentarer:

SannaElisabet sa...

Nej men fy vilka sjukdomar! Vad hemskt det låter. När fick du dessa sjukdomar? Har du vetat om dem länge?

--
Sv: Ja, men självklart så ska man få skriva vad man vill i sin egen blogg. Gillar man inte vad som skrivs så behöver man heller inte läsa utan klicka vidare till nästa sida.
Men det finns idioter överallt. Idioter och puckon som tror att de kan sänka en med sina patetiska kommentarer.
Jag är SÅ glad för att jag har lärt mig att aldrig bry mig om dem.

Tack. Ta hand om dig också.
Ingen fara :)
Varma kramar tillbaka

Lina sa...

Svarade igår, men ser att det inte kom fram.
Jag läser din blogg. Men är så dålig på att kommentera. Tack för svaret.
Kramar