fredag 31 oktober 2014

Miina våran Miina

Miina utforskar rummet hos veterinären i Strömsholm i onsdags kväll/natt efter många timmars väntetid i transportburen.

Det hela började i onsdags morse av att jag vaknade med Miina på mig smaskandes på något. Innan jag förstod vad det var så hade hon fått i sig en del av det. Det var mina hörlurar som jag använder när jag lyssnar på ljudbok. Dom låg under kudden i sängen. Dom var helt massakrerade och jag försökte få ihop dom för att se om något saknades av sladden. Det gjorde det tyvärr. Men inga lurar eller metalldelen som man sticker in i plattan. Så det var bara sladd som saknades. Inte så bara skulle det visa sig.
Det blev eftermiddag och hon var som vanligt. Jag gick och köpte mat och han i alla fall äta. När jag bytte om för att börja diska så kom Miina in i mitt sovrum och började kräkas. Hon kräktes 3 gånger och fick upp en liten bit sladd. Ringde direkt till Strömsholm (trots att jag inte litar på dom som är det dom man måste vända sig till på jourtid). Efter 30 minuter i telefonkö kom jag fram. Och, så klart blev det en tripp dit. Vi var där ca 17.15, registrerade 17.45 och kom in någon gång efter 20.30. Hon var då lite piggare då, men hade ont när veterinären klämde på magen. Det blev röntgen, och den väntan var inte heller kul. Men Miina fick vara lös i rummet och fick även en kattlåda, dock med papperspellets som hon trodde var mat. Efter mycket väntan blev det röntgen och sedan en del väntan igen. Ca 23.20 kom veterinären in och frågade om vi ville se bilderna. Och innan vi ens klev in i rummet så såg jag att det inte såg bra ut. Det låg en hel del i tunntarmen. Så det blev att hon hamnade på intensiven för övervakning och röntgen med jämna mellanrum för att se om det rörde på sig. Har man otur så trär tarmarna upp sig på främmande föremål och då blir det riktigt farligt. Och den risken fanns. Jag gav dom tillåtelse att operera under natten om det behövdes.
Sen hörde jag ingenting. Inte fören på eftermiddagen igår. Då mådde hon bra, var less på tratten och charmade alla. Sladden hade rört sig till grovtarmen och vi fick hämta hem henne under kvällen. När det väl är i grovtarmen så kommer det oftast. ut av sig själv. Under natten hade hon fått paraffin och dropp. Även Temgesic som är smärtstillande. När vi hämtade henne vid 18,00 igår kväll så hade hon inte bajsat alls där.
Väl hemma så åt hon som en galning, drack vatten och busade. Vid tolv på natten igår så bajsade hon äntligen. Efter noga koll så var det väldigt mycket sladd i hennes avföring. Ja, jag skulle kolla. Så det verkar som allt kommit ut. Älskade Miina. Skrämde oss verkligen. Nedan kommer bilderna dom tog igår innan vi hämtade hem henne. När det ligger i grovtarmen så kommer det oftast ut av sig själv. Annars får man ju självklart åka tillbaka. Och jag är mycket tacksam över Agria som aldrig har krånglat för mig.

Översta bilden är tagen när hon ligger på rygg och den andra på sida.

Allt gick bra, denna gång. Men jag kommer alltid gömma allt som kan vara farligt att förtära.
Ta vara på er!

Inga kommentarer: