tisdag 3 maj 2016

Cosentyx (Sekukinumab)

Idag tog jag andra sprutan (penna) av läkemedlet Cosentyx. Jag är så tacksam över att jag får möjligheten att testa detta biologiska läkemedel.
Cosentyx är för min Ankyloserande Spondylit och jag har tidigare haft andra biologiska läkemedel som verkar på lite andra celler än detta läkemedel. Nackdelen med dom andra är att dom inte har gett mig effekt så länge. Max 2 år. Cosentyx, som går på andra celler, hoppas jag fungerar bra och att effekten håller i sig länge. Jag klarar mig inte utan biologiska tyvärr. Jag blir riktigt dålig i lederna.
Nu ska jag ta Cosentyx vecka 0-1-2-3-4 och sedan är det en gång i månaden som gäller.
Jag började känna effekt redan efter första injektionen. Det är nog inte så jättevanligt. Men jag är riktigt tacksam för det.

Håll tummarna nu för att jag tål detta och att det håller effekten. Jag kommer uppdatera om hur det går.

Sovdags nu.

Ta vara på er!

Inga kommentarer: