lördag 21 maj 2016

Skuldsanering

Jag har under många år försökt få skuldsanering. Jag har visserligen bara sökt en gång innan, men då fick jag avslag på grund av att jag ägde min egen lägenhet. Ingen hänsyn togs till att jag inte kunde få hyreslägenhet.
Jag fick dom flesta av mina skulder när jag mådde som sämst psykiskt.
Sen sålde jag min lägenhet för skampris. Idag hade jag fått säker 4 gånger mer än 2011. Men jag sålde min lägenhet och blev inneboende hos mamma. Allt för att kunna söka skuldsanering. Men så kom en utförsäkran i vägen. Jag blev alltså av med min sjukersättning och hade ingen möjlighet att söka skuldsanering. Sen kom alla mina fysiska sjukdomar en efter en. Jag fick tillslut varaktig sjukersättning och jag tänkte på att söka skuldsanering. Men det var väntetid till budgetrådgivaren som kan hjälpa en att ansöka, och jag klarade verkligen inte av det själv. Så i November förra året så var jag till en och vi skrev en ansökan direkt. Jag skrev ett personligt brev och min psykiatriker skrev också ett intyg på att skulderna var från när jag mådde som sämst. Jag fick veta att det skulle ta minst 6 månader innan dom ens tittade på mitt ärende hos Kronofogden då det var så lång handläggningstid.
Men det gick lite snabbare än så. Nu är det så att min skuldsanering kommer igång nu i Juni. Det har gått betydligt snabbare än vad någon räknat med. Så i Juni gör jag min första betalning och den sista betalningen gör jag i Maj 2021 om allt går som det ska. Låter som väldigt lång tid, men jag har haft utmätning sedan 2006, förutom vissa omgångar som vid utförsäkringen osv.

Men nu sätter vi igång. Jag går in i en ny tid i mitt liv. Jag hoppas ni alla håller tummarna för att det kommer gå bra för mig. Snälla. Jag kommer aldrig ha bra ställt. Men det kommer göra stor skillnad att inte ha skulder.

Ta vara på er nu!

Inga kommentarer: