lördag 19 juli 2014

Humalog Mix 50 Kwikpen

Jag har inte skrivit det här här i bloggen. Men förra fredagen var jag på läkarbesök för min diabetes. Har typ 2 sedan 2006. Fick diagnosen när jag var 25. Behandlades med Metformin, men slutade med den 2009 då jag inte behövde den mer. Metformin är en tablett som man tar i samband med måltid som sänker blodsockret, men aldrig för lågt.
2009 blev jag dock av med dom. Har legat bra i långtidssocker sedan dess. 2011 åt jag prednisolon nästan hela året men låg på 38 i långtidssocker. 44 är normalt för ickediabetiker, medans det för en diabetiker är okej att ha upp till 52. Kontrollen innan förra fredagen hade jag 40. Fortfarande som en frisk alltså.
Trots några kilos viktnedgång så hade mitt värde gått upp till 57. Detta troligtvis pga mediciner. Men va fan!!! Orkar inte det också. Så nu går jag på insulin dagligen. Samt att jag har för låga värden av det goda kolesterolet, tyvärr är inte det positivt. Samt lågt kaliumvärde.
Håller min kropp på att lägga av? Jag klarar inte mer förändringar. Jag tar nu spruta insulin varje dag. Samt spruta Enbrel en gång i veckan. Samt en mängd andra mediciner.

Jag har varit väldigt nere sedan förra fredagen. Jag har inte riktigt orkat. Eventuellt har jag dissocierat någon gång också. Men, jag är inte säker. Jag ska ta upp detta med min läkare i augusti.

Men nu vet ni läget. Hoppas ni mår bra.

Ta vara på er!

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Eventuellt har jag dissocierat någon gång också." =)
Sötnos, sådär brukar jag oxå tänka "jag tror jag haft minnesluckor lr det minns jag inte riktigt."

Marie

Anonym sa...

Sänder en solig hälsning till dig och hoppas du får må bättre snart.
Det låter så sorgset att behöva må så dåligt.
Kram!

Lina sa...

Jag dissocierar när jag mår som sämst. Så, det är inte helt otroligt om det skulle vara så. Så det är inget som jag hittat på. Men att veta om man gjort det eller ej är svårt.

Lina

Lina sa...

Tack snälla. Hoppas solen skiner på dig med.

Kramar