torsdag 9 juli 2015

Diabetes typ 2

Jag har som sagt tidigare Diabetes typ 2. Jag har haft den sedan 2006 och hade inte fyllt 26 än när jag fick den. Jag var överviktig, men den största delen för mig är ärftlighet.
Jag började med tabletter som heter Metformin och levde mitt liv som vanligt, det vill säga med mycket chips och vanlig Coca-Cola.
2008 fick jag problem med magen och klarade längre inte av att äta chips, jag blev tvungen att äta regelbundet för att inte må illa och detta gjorde så jag rasade i vikt.
2009 så började man utreda varför magen var som den var och man misstänkte inflammatorisk tarmsjukdom. Mådde illa dagligen samt hade diarréer till och från. Här valde man även att avsluta min behandling med Metformin då den kan ge magbesvär som biverkan. Jag levde på hoppet, men det var inte det som gjorde min mage så kass. Ändå så höll sig mina värden riktigt bra och jag behövde ingen behandling för min diabetes. Självklart gick jag på kontroll 2 gånger om året. Allt fortsatte att se bra ut.
2011 fick jag min reumatiska diagnos och då även kortison i tabletter, Prednisolon. Det är en ganska vanlig biverkan av kortison att man får höga värden. Men trots nästan ett års behandling med kortison så såg allt fortfarande bra ut utan behandling.
2013 började jag med ny omgång av Remicade som är för min reumatiska sjukdom, och eftersom jag haft det innan så ville man ge mig premedicinering med Betapred, som också är kortison. Detta fick jag intravenöst 30 minuter innan dom startade droppet. En av gångerna så märkte jag att jag blev så kissnödig hela tiden. Jag blev trött och mådde inte alls bra. Hemma fortsatte jag må konstigt samt kissa mycket. Tog då ett blodsocker och det låg på 20.7. Ska ligga under 8.0 när man ätit. Det blev akuten och insulin för att få ned sockret.
Här fick jag sen recept på NovoRapid som är ett snabbverkande insulin att ta vid kortisonanvändning. Det behövdes sällan dock.
Förra sommaren, 2014, var jag på diabeteskontroll. Från att ha legat på 42 i långtissocker (det är normalt) till att ha gått upp till 57 (ej normalt) så fick jag börja med insulin. Denna gång Humalog Mix 50. Ett insulin som både är snabbverkande och långtidsverkande. Detta tar jag än idag. Bytte under en kort period, men det gick inte alls bra.
Nu har jag sänkt mina doser och allt går åt rätt håll.
Men jag är 34 år och insulinbehandlad typ 2:a.

Detta är en kort version av min diabeteshistoria. Kanske intressant, kanske inte.

Ta vara på er!

Inga kommentarer: