tisdag 13 september 2016

Jag har ett självskadebeteende som jag inte vet om själv


Besöksanteckning
Antecknad av Åsa Nordesjö (Läkare) på Primärvårdens jourverksamhet, Landstinget Västmanland, Jourmottagningen Västerås
2016-09-07
Nytt/Osignerat:
Denna anteckning är nyare än 14 dagar, vilket innebär att vårdpersonalen kanske inte hunnit kontakta dig om innehållet.
Kontaktorsak
Huvudvärk.
Anamnes
Aktuellt hälsotillstånd:
Har sedan många år tillbaka besvär med huvudvärk, nu senaste året blivit värre och nu efter träning för två dagar sedan fick hon en lite mer molande huvudvärk. Egentligen inget nytillkommet. Har besvär med reumatism och självskadebeteende. Blivit hänvisad hit av 1177. Har en synnedsättning sedan tidigare men inget nytillkommet nu med huvudvärken. Inget trauma. Inget illamående eller kräkningar.
Status
Psykiska funktioner:
Gott men lite orolig.
Hjärta, kärl:
Utan anmärkning.
Blodtryck:
110/80 mmHg 90-140 / 50-90
Neurologiskt:
Pupiller likstora. Utan anmärkning. Inga sensoriska eller neurologiska bortfall. Reflexer lättutlösta och liksidiga. Gång utan anmärkning.
Bedömning
Normalt status. Huvudvärk sedan många år tillbaka kopplat med psykisk oro samt reumatism. Får uppsöka vårdcentral för bedömning.
Diagnos- och åtgärdskod
R51--Huvudvärk-Huvuddiagnos M255-Ledvärk-Bidiagnos F419P-Ångesttillstånd-Bidiagnos

Jag försökte lägga in detta som en bild, men jag fick den inte stor nog så att det gick att läsa. Jag var på Jourmottagningen i onsdags förra veckan eftersom jag har sådan huvudvärk samt enorm utmattning flera dagar efter ensträning. Jag blev skickad dit efter att ha pratat med 1177. Hon började med att säga att jag inte skulle vara där. Att dom inte kan ta prover eller göra röntgen osv. Dock kan dom ta prover och skicka remiss till röntgen då jag varit där tidigare för en fallskada och blev då skickad till röntgen därifrån.
Hon frågade varken om diagnoser eller mediciner. Och ja visst, jag har ärr på armarna. Ärr som är 10 år gamla. Men läser man denna text så står det ju i princip att jag har ett pågående självskadebeteende. Detta är inte okej för mig. För alla kan läsa detta. Alla inom vården alltså. Detta gör att man blir sämre behandlad. Tyvärr.

Jag blev väldigt ledsen när jag läste denna journalanteckning. För den diagnos hon sa till mig var att jag hade feber och en infektion i kroppen. Det står ingenstans. Känner mig dömd. Jag är riktigt arg. Jourmottagningen vill inte prata med mig om detta så imorgon ringer patientnämnden mig. Sen om dom kan göra något eller inte vet jag inte. Men detta ska bort ur min journal. Jag skäms inte för att jag har ärr på armarna. Men jag tänker aldrig gå till läkaren utan att ha långärmat på mig. Även om det skulle vara 35 grader ute.

Nog om detta. Men jag ska kämpa för att få bort detta ur journalen. Det verkligen ska bort.

Ta vara på er!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du skulle må bättre om du någon gång intresserade dig för något utanför dig själv.

Lina sa...

Vad vet du om hur jag mår normalt sett? Menar du anonym att jag är egoistisk? Det skulle vara väldigt spännande att veta då du verkar känna mig så bra så antar jag att du är någon jag känner. Du får gärna skriva hur du menar men att jag bara är intresserad av mig själv?

Anonym sa...

Är inte en blogg "sin egen" historia man berättar?

Anonym sa...

Tycker inte att man ska va så feg att man måste skriva anonymt. Lina vännen .. Du ska veta att du betyder massor. Egoist? Nää verkligen inte! Hoppas den där anonym vågar berätta för dig vad h*n menar! Inte så mkt begärt enligt mig! <<3 All kärlek å styrka. Kram A