tisdag 14 december 2010

Neuropsykologisk utredning

För några år sedan gjorde jag en neuropsykiatrisk utredning. Frågeställningen var ADHD, ADD, Aspergers osv. Det enda dom kunde utesluta var aspergers, det andra var jag för sjuk för att utesluta helt. Diagnosen jag då fick var emotionell instabil personlighetsstörning och att jag hade en lätt uppmärksamhetsstörning.
Psykologen som gjorde utredningen sa att jag var välkommen tillbaka när jag var mer stabil psykiskt. Pratade med min läkare när jag var där i november att jag ville göra om den då jag tror att det är nå mer än "bara" emotionell instabil personlighetsstörning. Min läkare håller ju med mig, men samtidigt om jag får en diagnos typ ADD eller ADHD så kan jag inte få medicinering för det pga att jag äter MAO-hämmare. Det är inte medicin jag vill ha, jag vill förstå varför jag känner mig som jag gör. Det är det viktigaste för mig.
Ja iaf så igår damp det ner en kallelse i brevlådan. Och numera heter det neuropsykologisk utredning. Jag vet att jag har en jobbig tid framför mig med många tester, men det kan det vara värt.
Så i slutet av januari börjar jag.

Ta hand om er!

2 kommentarer:

Kryckan sa...

Va skönt att dom kollar upp dig ordentligt så att du får rätt diagnos, även om det är jobbigt. Jag tycker att man aldrig kan utreda för mycket för att både bekräfta och avfärda misstänkta diagnoser.

Tänker på dig vännen! Det kommer att gå så bra :)

Lina sa...

Jovisst är det jättebra. Rätt ska ju vara rätt. Men det är krävande. Men men.

Tänker på dig med. Ta hand om dig :)