lördag 4 december 2010

Ville *010811 +071204



Min älskade Ville. Köpt på Djurskyddet Västerås, Huskatten. Han var nummer 2 av mina egna katter. Jag hade redan Musse. Musse och Ville kom att älska varandra högt men tyvärr klarade inte Ville av flytten hit där jag bor nu.
Han var alltid lite känslig, lite rädd. Men åh så gosig. När jag flyttade hit så var han lite skyggare än vanligt. Efter ca 6 månader började fysiska symtom visa sig. Det var i början av sommaren 2007 som Ville började kräkas. Ingen visste varför. Jag fick Andapsin (magsårsmedicin) till honom och sen köpte jag specialfoder. Med detta så slutade kräkningarna. Jag gick över till vanligt foder igen och problemen startade åter. Det slutade med att han fick äta Hill's i/d mat resten av sitt liv. Han mådde ju bra på det.
Sen i augusti samma år började han kissa utanför lådan. Precis utanför. Aldrig någon annanstans. Jag gick återigen till veterinären men dom hittade inga fel. När jag väl fick ett urinprov (det är inte det lättaste att få av en katt, men jag lämnade Musse till mamma en helg så jag visste vems det var). Men det visade ingenting. Jag tog tillslut av locket på kattlådan och då började han gå på den igen. Han måste ha varit rädd.
Nu var äntligen allt frid och fröjd ända tills i november 2007. Ville hade knappt någon päls kvar. Helt plötsligt bara. Magen var kal likaså bakbenen. Vad händer? Bokade en ny tid till Djurkliniken och fick det den 4 december.
Jag gick hela den veckan innan och tänkte på att det kanske är dags. Kanske han ska få somna in?! Men pratade inte om det direkt.
Vi kom dit den 4:e. Min kusin var med. Dom tog lite prover och när veterinären kom tillbaka hade hon ett recept i handen. YES! tänkte jag det är en parasit. Men nejdå, receptet var på kortison ifall han hade klåda. Men dom hittade inget. Började prata med vet. om allt han hade var stress, och det var det säkerligen. Ville skulle få recept på kortison och lugnande. Men inte fan ska min älskade kisse behöva lugnande för att leva?! Nej, nej. Han ska inte behöva lida mer. Veterinären var helt med på noterna och det fanns tid till att göra det direkt, så efter att jag skrivit på papper att det var min katt och betalat. Så fick han 2 sprutor i magen. 2 direkt för att han var så lugn.
Jag tog sedan upp honom och han somnade in riktigt fort. Efter en stund kom vet. in igen och jag sa att det är slut nu. Hon lyssnade på han hjärta och han var borta. Så lugnt och fridfullt dog Ville i min famn vid 12 den 4 december 2007.

Älskad och saknad!

PS. Ville blev endast 6 år gammal och leker nog med "Brorsan" Musse.

4 kommentarer:

Marlene ♥ sa...

Rihanna - Man Down
Rihanna har nyligen gjort en reaggelåt. Den finns inte ute på spotify än tror jag.- gabbe gjorde om från youtube till mps (hur man nu gör)
Visst är den bra. Väntar på att den ska koma ut på spotify med bra ljud=)

Kram!!!!!!!

Marlene ♥ sa...

JO. nU FINNS DEN PÅ SPOTIFY:
http://open.spotify.com/track/4wUJmppcwDlJbyka42PfdP

LillaMy sa...

Det låter som om det blev en fin sista stund i din famn för Ville / My!

Katie Grün sa...

Jag känner redan en tjej som hamnat på Rätts psyk så vet redan hur hon har det. Två i personalen är bra men resten bältar henne för minste lilla (min vän har anorexi . . .)

Men hennes kontaktperson är bra i alla fall. Det värsta är att min vän C sagt (och jag vet att när hon har bestämt sig att göra ngt så blir det så . . . ) att blir det tar hon livet av sig. Oron finns där hela tiden. Det gör ont, alla vet men personalen gör ingenting på avdelningen hon är på nu.

Om C dör kommer detta bli ett uppmärksammat fall i pressen å gå till domstol. Så är det. Dagarna är svåra men jag hoppas C får det bra en dag.

Beklagar din lille Ville <33
Varma kramar, Katie