tisdag 21 juni 2011

När började det?

Jag har som jag skrivit tidigare fått diagnosen Bechterews sjukdom eller ankyloserande spondylit som den också heter. Det är en reumatisk sjukdom som främst sätter sig i bäcken och rygg, men kan också gå på större leder som höfter osv.
Jag har funderat på när allt började?! Jag hade Irit 2002 första gången. Irit hör till symtomen på Bechterews. Jag har haft problem med ländryggen sedan jag var tonåring.
Jag hade ett ganska rejält diskbråck som jag fick diagnostiserat 2008, så när ryggvärken började i augusti förra året trodde jag att det "bara" var diskbråcket som spökade igen. Jag väntade och väntade på att det skulle bli bättre. Men det blev det inte.
Sen gjorde jag en sömnutredning i januari i år. Där sa läkaren åt mig att söka för mina värden var för höga. Bland annat trombocyter, vita blodkroppar och crp. Jag fick tid till min läkare på vårdcentralen i februari.
Tack och lov hade jag bytt vårdcentral. Han tog om proverna och dom var fortfarande höga. Sänkan var 87 och dom andra proverna var fortsatt höga. Tillslut så tog han ett prov som heter HLA B27 och det var positivt. Men det behöver inte betyda något då man kan vara positiv utan att vara sjuk. Jag var även ANA-positiv och det har jag aldrig tidigare varit. Så här fick jag då remiss till reumatologen.

Nu har jag en fastställd diagnos och har börjat med behandling för att inflammationen ska minska och till hösten börjar jag med biologiskt läkemedel.

Men jag vet fortfarande inte när det började. Men sedan augusti förra året så har det bara blivit värre.

Ta hand om er!

Inga kommentarer: