tisdag 22 november 2011

Humira

Var till min nya reumatolog igår. Hon var bra enligt mig faktiskt. Var lite nervös då andra i min grupp inte riktigt gillar henne. Var bara ett kort besök då hon egentligen hade telefon. Hon tänkte först sätta in mig på Salazopyrin men det kunde jag inte äta då jag är ANA-positiv. Trodde faktiskt att man kunde äta det ändå, men tydligen inte. Men när hon fick höra att jag tidigare fått Remicade så satte hon in Humira direkt. Humira är också ett biologiskt läkemedel och tillhör TNF alfahämmare. TNF står för tumör nekros faktor. Remicaden funkade ju riktigt bra, men jag tålde inte den riktigt då jag fick klåda i halsen. Men den gjorde underverk i min kropp. Smärtan är tyvärr på väg tillbaka med stormsteg och Humira verkar lika snabbt som Remicade gör. Det känns riktigt skönt.
Så, på torsdag klockan 15.30 ska jag lära mig att injecera Humira, som tas i sprutform varannan vecka. Så varannan torsdag har jag 2 injektioner då jag tar Metoject på torsdagar. Men det var inga problem tydligen.
Nu är det dags att försöka sova.

Ta hand om er!

Inga kommentarer: