tisdag 19 maj 2015

Åter till Humalog Mix 50

Detta med diabetes alltså. Det är inte en trevlig sjukdom som kan ge mycket följdsjukdomar så man bör ha ett så jämt blodsocker som möjligt. Hade Humalog Mix 50 men dom på VC var inte nöjde med att mitt fastesocker låg över 6 men under 7. Det bör ligga strax under 6. Så då fick jag börja med NovoRapid (snabbverkande insulin) 3 gånger dagligen samt Lantus (dygnsinsulin) till natten. Mina värden hoppade från lågt till högt och sen till lågt igen. Fastesockret gick inte ned heller. Så i fredags när min diabetessköterska ringde sa jag att jag ville ha tillbaka Humalog Mix 50 (50% snabbverkande och 50% långtidsverkande). Hon tyckte att jag inte gett dom andra en chans. Men i måndags ringde min läkare mig. Och det var tack och lov inga problem att byta tillbaka. Så idag var dag 1 med Humalog igen. Gick i princip aldrig över 8 med den. Det är normalt. 8 alltså när man ätit. Så nu hoppas jag att det ska bli bra igen. 

Rädslan är stor då min mormor fick sjukdomen senare än mig och hon dog när hon var 62. Så där vill jag inte hamna.
Ta vara på er!

Inga kommentarer: