onsdag 6 maj 2015

NovoRapid och Lantus

Imorgon (idag) börjar jag med nya insulinsorter. Har haft Humalog Mix 50 fram tills nu ikväll. Men, den är inte långtidsverkande nog. Så jag har högt socker på morgonen. Mix 50 betyder att det är 50% snabbinsulin och 50% mer långverkande. Men inte som Lantus.
Så imorgon blir det NovoRapid som är ett måltidsinsulin alltså snabbverkande. Det ska jag ta 3 gånger om dagen. Lantus tar man innan sänggående och verkar ca 24 timmar. Vi får se om vi får ordning på allt. Jag har bra värden, utom mitt fastesocker så därav bytet.
Så imorron och några dagar framåt blir det blodsockerkontroller 8 gånger dagligen. Detta för att se hur det går. Jag har inga jättedoser så det är ju skönt.
Håll tummarna att allt kommer gå bra. Att det fungerar direkt. Så jag slipper justera en massa.
Nu dags för sängen. Ska träffa min psykiatriker imorgon (idag)

Ta hand om er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart att jag håller tummarna för dig <3 Kram från A!

Lina sa...

Tack vännen Kramar