onsdag 14 december 2011

Ang. Humira

Jag vill skriva ett inlägg om detta med min behandling med Humira. Det är ingenting som jag tar lätt på. Humira har många skrämmande biverkningar som bland annat malingt melanom, lymfom och MS. Det är bara några jag nämner. Men det är en hel uppsjö biverkningar. Jag har mycket lägre immunförsvar än en som inte behandlas. Jag har både Metoject och Humira som drar ner mitt immunförsvar.
Humira är ett selektivt immunsuppressivt medel. Bara det låter ju hemskt i mina öron.
Jag skriver detta då många kanske tror att jag är superglad över denna behandling. Det är jag inte. Jag vill hellre vara frisk. Men jag är glad att jag får möjligheten att behandlas för min ankyloserande spondylit med snabbverkande och bra läkemedel. Men jag tar inte lätt på det. Jag är livrädd att få en infektion då jag kan bli så extremt sjuk av det.
Sen får man ju tänka på att jag inte haft Humria så länge. Jag slutar nog tänka på infektioner till slut. Men just nu vill jag inte bli sjuk. Jag vet inte hur sjuk jag blir eller hur länge jag är sjuk.
Jag vill även passa på att skriva några mycket vanliga biverkningar (1 av 10):

Reaktioner på injektionsstället
Luftvägsinfektioner (inklusive förkylning, rinnande näsa, bihåleinflammation, lunginflammation)
Huvudvärk
Buksmärta
Illamående och kräkning
Hudutslag
Muskel och skelettsmärta

Det är bara dom mycket vanliga biverkningarna. Sen kommer det en superlista med en massa skrämmande saker. Jag försöker att inte tänka så mycket. Men nu kanske ni förstår att jag är rädd för att bli sjuk? Jag har inte normalt immunförsvar för fem öre.
En biverkan som också finns är att hjärtat slutar pumpa, det är en sällsynt biverkan men den finns där.
Är ni intresserade av att läsa om Humira så klicka nedan för att komma till fass.se.
Information Humira

Vill ni veta något så är det bara att fråga.
Ta hand om er!

Inga kommentarer: