söndag 16 december 2012

En liten svart djävul

Jag har dom sötaste av alla katter. Så säger nog alla kattägare, men ni förstår nog. Jag har Zephyr, hona och hon blir 5 år 1 mars nästa år. Hennes pappa är perser och mamman norsk skogkatt. Sen har jag Zaphire, som min morbror och hans fru hittade ute i somras i deras kompost. Min morbror och Helena har redan 3 katter, så jag kan förstå att dom inte kunde ta sig an en till. Så, vi tog oss an henne. Har ingen aning om hur gammal hon var då, hon vägde 840 gram efter en vecka hos oss men växte till sig snabbt så jag tror inte hon var jätteung utan snarare svulten och att hon hade näringsbrist. Zephyr är sköldpaddsfärgad och vit, medans Zaphire är nästan helt svart. Några vita hår här och där, men annars är hon helt svart.
Nu är det så att hon biter på sladdar. Det var någon sladd innan, men nu känns det som det har eskalerat och hon biter till höger och vänster. Citron struntar hon i, nu är det ättika på dom sladdar som är i fara för henne.
Hon är en liten ängel som förvandlas till en djävul ibland. Varken jag eller mamma har kommit på henne med att bita. Så det går ju inte att fya henne. Så nu tänkte jag om det kan vara att hon är på väg att bli könsmogen? Ska ringa djurkliniken här i Västerås imorgon och fråga. Och kan en kastration hjälpa på traven så är det dags för det. Hade en tid för drygt en månad sedan men då började jag med behandlingen. Men, kan det hjälpa minsta lilla så vill jag ha tid snarast möjligt. Gärna denna vecka. Ja, inte denna, men den som kommer.
Har ni några tips att komma med? Vi aktiverar henne och hon har kattkompis som hon leker fint med. Jag kan inte komma på något annat?!
Kom gärna med tips som kan hjälpa på traven mot att hon inte biter på sladdar mer.
Bild på Zephyr
Bild på Zaphire

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mormors älsklingar!

Anonym sa...

Det kanske kliar i munnen eller tänderna, så att det är skönt att gnaga på sladdar? Be veterinären kolla tand- och munhälsa!

//Lovisa, som tipsade om Salovum förut.

Lina sa...

Hej igen Lovisa!
Det troliga är att hon just nu får sina tänder och tappar dom hon haft. Det kan vara en anledning, sen sa dom på Djurkliniken att hon kan tycka att det blivit en kul grej att göra. Tyvärr.
Men, nu ska hon kastreras så får vi se om hon lugnar sig.
Tack för din kommentar :)