måndag 17 juni 2013

Rickettsia?

Har aldrig hört talas om denna sjukdom. Idag var jag till läkaren då jag sedan 22 maj har svimmat 5 gånger. Vi spekulerade en del och hon skulle skicka en till remiss till neurologen för att, om möjligt, skynda på besöket dit. Men jag ska även ta ett blodprov för Rickettsia som är en fästingburen sjukdom, bland annat. Tror den heter Rickettsia helvetica. Det finns en hel del Rickettsiastammar. Jag skulle ha tagit provet idag, men eftersom läkaren var sen och jag hade en annan tid halv tre så valde jag att gå imorgon istället. Eftersom det kommer nog ta tid för dom att hitta rätt remiss för provet. Min läkare hade aldrig ordinerat det innan. Och det fanns inte med i datorn. Blodet skickas direkt till smittskyddsinstitutet och analyseras där.
Men, jag har ju ätit Lyrica under många år för generaliserad ångest (GAD). Och innan jag började med Lyrican så svimmade jag och så ganska frekvent. Det slutade när jag började med Lyrican. Nu har jag slutat med Lyrican. Kan det ha ett samband? Lyrica är även medicin mot epilepsi och nervsmärta. Vi får se vad som händer.

Mitt långtidsekg visade några förändringar. Varav det hoppade över ett slag under hela registreringen. Hade det hoppat över 2 slag så kan det orsaka svimning, men inte när det hoppar över 1. Det blir inte tillräckligt många sekunder emellan. T-vågsförändringarna finns där. Men jag tar det här med svimningar och domningar först. Neurologen först. Sen får vi se om vi tar tag i hjärtat mer.

Men, kan det vara så enkelt att jag har Rickettsia? Att det räcker att äta Doxyferm i 10 dagar och sedan är jag frisk? Önsketänkande, jag vet. Men, man kan ju hoppas.

Ta vara på er!

Inga kommentarer: