onsdag 19 mars 2014

Veterinären i måndags

I måndags var vi till veterinären med Zaphire. Den yngsta av dom. Hon har (sen hon kom sommaren 2012) haft perioder när hon är extra trött och flåsig, men det har gått över snabbt. Nu sista tiden har hon flåsat för minsta lilla och varit mer slö. Hon blir snart 2 år. Min 6 åriga Zephyr är mycket mer aktiv än Zaphire.
Så i måndags var vi i alla fall till veterinären med henne. Lungorna lät mer än dom ska, men det rosslade inte i dom. Utan hon hade för kraftiga andningsljud. Lungorna röntgades, men bilderna kunde varken fria eller fälla. Ultraljud av hjärta gjordes, det var tack och lov utan anmärkning.
Eftersom jag förra året avmaskade bägge med Axilur Vet. och jag minns att hon blev bättre av det så är det så vi börjar. Zaphire ska få i 5 dagar nu, Zephyr i 3 dagar. Att båda måste ha, det är för att dom kan smitta varandra. Sen ringer veterinären den 31/3. Har hon blivit piggare då så avvaktar vi. Annars går vi vidare.

Jag måste vara utvald. Ingen av mina katter har varit helt frisk. Ville blev 6 år gammal, och mådde mycket dåligt efter en flytt så han fick alla möjliga fysiska besvär pga stress. Han fick somna in efter kräkproblem, kissproblem och sen plockade han sin päls. Allt pga flytt och stress.
Musse blev 10 år. Han var väldigt sjuk året innan jag tog bort honom. Åt antibiotika i 30 dagar och han blev inte helt frisk efter allt det. Men, han led inte. Fick ha honom kvar ett år och tog bort honom när han helt plötsligt var stendöv och jag hade lovat mig själv och honom att han inte skulle behöva gå igenom fler undersökningar. Strömsholm sa, det går så länge det går. 2010 gick det inte mer.
Zephyr är idag 6 år och går på specialfoder och lactulos varje dag för att inte bli förstoppad. Hon är väldigt utredd, men dom har inte hittat något fel. Det enda som inte är gjort är biopsi av tarmen. Men eftersom hon mår bra, så avvaktar vi med det.
Och sen Zaphire. Min lilla kompostkisse. Ja, hon hittades i en kompost hos min morbror när hon var liten.

Men, jag får dom för att jag bryr mig om dom. Och ger dom vården dom behöver. Fått sagt att jag får dom av just den anledningen. Jag struntar inte i hur dom mår. Jag gör allt för dom.

God natt och ta vara på er!

Inga kommentarer: