onsdag 9 april 2014

Ery-Max

Zaphire, våran yngsta katt på 2 år har sedan hon var bebis till och från haft perioder när hon sovit mer och hon liksom "grymtar" emellanåt. Så för 3 veckor sedan drygt var vi med henne till veterinären. Där lät ju lungorna för mycket. Inget rossel eller så, utan dom lät helt enkelt för mycket. Det gjordes röntgen och den visade någonting. Ultraljud av hjärtat var helt normalt. Då skulle jag avmaska henne i 5 dagar med Axilur Vet. och Zephyr i 3 dagar. Hon blev lite bättre, men slutade inte "grymta". Så när vi var där med Zephyr förra måndagen så pratade vi om Zaphire också (har samma veterinär till dom båda). Då sa jag som det var att hon var piggare, men lät fortfarande. Då bokade vi en telefontid den 14 april. Men i måndags så ringde jag AVC (Aros VeterinärCentrum) och bad Eva ringa upp mig tidigare då det är påsk och så nästa vecka. Så hon ringde i går (tisdag) och då ville hon att vi skulle testa antibiotika. Det sa hon redan när vi var där att risken fanns. Så nu står hon på Ery-Max 0,5 ml 2 gånger dagligen i 10 dagar. Det troliga är att det blir kortison ändå. Men, bättre att tömma ut alla andra vägar först.
Det troliga är att hon på något sätt fått i sig parasiter eller så när hon var ute. Hon hittades ju som bebis i min morbrors kompost. Det troliga är att det är permanent.
Det gör mig ont. Men hittills så verkar det gå bra. Det är tydligen vanligast att dom kräks första 2 dagarna och inte sen. Hon har inte kräkts än. Hon verkar vara sig själv. Men jag överanalyserar ju allt just nu. Jag är känslig som bara den.

Nu vet ni läget. Mina älskade bebisar!

Ta vara på er!

Inga kommentarer: