onsdag 2 april 2014

En skrämmande verklighet *kan verka triggande*

2004-02-24 Underläkare
Kl 15.50
Kontaktorsak: Tablettintox och suicidförsök

Soc: Bor med mamma. Rökt cirka tio cigaretter om dagen sedan hon var tretton år.
Sparsamt med alkohol


Tid/nuv sjd: Borderline-personlighet och depressiva besvär. Har en PAL på psykkliniken,
doktor XXXXX XXXXX. Står på Klomipramin 25 mg 4 tabl x 1 samt somtabletter
Nitrazepam och en annan tablett. tidigare fått magbesvär av Dexofen. Inga
större op.


Aktuellt: Igår blev hon utskriven från avd 95. Idag uppger hon att ho tröttnat på
livet. Tog Nitrazepam 5 mg 2 st och Stilnoct 10 mg 9 st. Skar sig i vä
underarmen på flera ställen. Sökte själv akutmott efter att ha lämnat lapp
till mamma som jobbar här på lasarettet.


Status:
-at Trött och ledsen. RLS 1. Ter sig afebril
-bltr 130/90
-puls 120, regelb.
-hjärta/lungor Ausk u a.
-buk U a.


B o Å: Trots att den dosen av tabl som hon tog vid 14.00 inte är stor så gör vi
magsköljning på henne ändå. Denna åtgärd gjordes vid 15.15-tiden.
Carbomix via ventrikelsonden. Remiss till kirurg för åtgärd av sår på vä
underarm i och med pat är allergisk mot tejpmaterialet. Remiss till psykjouren
för övertagning.


Diagnos: T50.9 Tablettintox
N05CG01 Stilnoct
N05CD02 Nitrazepam
X84.9 Avsiktlig självtillfogad skada




2004-03-17 Underläkare

Int orsak: Söker p g a tablettintox


Anamnes: Har astma. Bor hos mamma. Sjuksriven p g a depressiva och ångestbesvär.
Borderline-personlighet och självdestruktivt beteende. Vårdades 2004-02-24
p g a tablettintox och suicidförsök. Har kontakt med psykiatrin.


Aktuellt: I dag vid 11.30-tiden intog pat 17 stycken Atarax á 25 mg + 28 stycken Stilnoct
á 10 mg + 10-12 Nitrazepam á 5 mg samt skar sig på flera ställen. Upp till cirka
7 skärsår på vä underarm. Uppger att hon har gjort detta p g a ångest och inte
p g a suicidtankar. Ville endast dämpa ångesten.


Status:
-at Trött och slö men vaken. RLS 1-2
-hjärta Regelbunden rytm, 135/min
-lungor U a.
-bltr 120/70
-nerv Vida pupiller. Ögonmotorik u a. Slö och trött. Inga fokala bortfallssymtom.

EKG: Sinustakykardi, 135/min. Inga pågående ischemittecken.


B o Å: Tablettintox och självdestruktivt beteende med skärsår vä underarm.
Magpumpas och får i utbyte en del tablettrester. Därefter ges aktivt kol
vid kl 12.30. Remiss till kirurgen för suturering av skärsåren. Även kontakt
med IVA-jouren för IVA-övervakning. Remiss skriven till psykkonsult för
bedömning och övertagning.


EPIKRIS

Diagos: T50.9
Samt koderna för medicinerna (min anmärkning)


Vårdförlopp: Kvinna med borderline-personlighet och självdestruktivt beteende tidigare
tabl-intox i suicidsyfte x flera

Nu inkommit 17 mars p g a ångest intagit sammanlagd mängd Atarax 425 mg, Stilnoct
280 mg samt ca 50 mg Nitrazepam, detta i kombination med att hon åsamkat sig
flertalet sårskador vänster arm med skarpt föremål.

Vaken vid inkomst.
Ventrikelsköljes med visst utbyte. Kir-jour suturerar med enstaka suturer sårskadorna.
Övervakas därefter på vårdavdelning komplikationsfritt med telemetri och även labb-
mässigt.

Överföres till psyk för vidare omhändertagande


Akt medicin: Klomipramin 25 mg 2 st till natten, Aurorix 300 mg 1 x 2 (livsfarlig kombination, kan i
värsta fall leda till döden, läkaren på avd 95 klantade sig och satte in Aurorix utan att
trappa ut Klomipramin, min anmärkning), Stilnoct 10 m g 2 st till natten, Nitrazepam 10 mg
till natten.



Detta är en del av min historia. Hur jag mådde när livet var som mest kaotiskt. Detta är en liten del av en mycket jobbig tid. Ber om ursäkt om jag är ärlig och lägger ut det här. Men, det är min bakgrund. Jag tänker inte hymla om den.

Ta vara på er!

4 kommentarer:

Sofia sa...

<3 hur lyckades du känna att du ville leva igen?

Lina sa...

Detta är bara början. Vill få folk att förstå hur illa det har varit. Men sen blev det värre. Tyvärr.
Men 2005 i december fick jag ECT, som jag valde själv, samt att jag började med en antidepressiv som heter Aurorix. En gammal, inte särskilt vanlig medicin. Den fick mig att sluta självskada och jag började må bättre. Dock så mår jag fortfarande dåligt. Men långt ifrån som det var förr.

<3

Anonym sa...

Hade du de fysiska sjukdomar du har nu 2004 oxå, var det därför du var ledsen?

/Marie

Lina sa...

Hej Marie!
Svar, nej. Jag hade ingen av mina fysiska sjukdomar 2004. Det har kommit dom sista åren.

Kanske är tur det, för hur jag mår i kroppen nu så hade jag inte orkat psykiskt alls.

Mvh Lina