onsdag 16 januari 2013

Det där med blodsockret

Som ni vet och jag skrivit om tidigare så har jag Diabetes typ 2. Haft det sedan jag var 25 år gammal och har även haft tabletter för det. Tabletterna togs bort 2009 då jag inte alls mådde bra i magen av dom. En vanlig biverkan av Metformin tyvärr. Det är en medicin som sänker blodsockret, men inte för lågt.
Nu är det ju så att jag börjat få högt blodsocker igen. Absolut inte lika som förra veckan när det helt plötsligt var 20.7 och jag fick åka till akuten. Men, jag ligger för högt. Det är en sorg för mig. För diabetes är inte att leka med. Varken typ 1 eller 2.
Boven i dramat tror jag är den vätskedrivande medicinen Esidrex som jag började med i november förra året. Och det misstänker läkaren med på VC, så jag var beredd att sätta ut den. Men, det var inte ett alternativ. Eftersom jag har Meniérès Sjukdom så behöver jag den medicinen för att inte få yrselanfall. Men, jag var villig att ta några per år eller fler bara jag slapp högt socker. Men då sa min läkare på VC att då blir min hörsel sämre och sämre. Det hade jag inte ens tänkt på. Men så blir det ju såklart. När jag börjar tänka.
Så, jag ska på diabeteskontroll den 4 februari och då skulle vi diskutera vad som händer. Jag behöver behandlas. Men dom läkemedel som finns kan sänka blodsockret så man går för lågt. Och det är inte behagligt.

Nu vet ni lite om det. Jag hatar att vara kroniker. Jag hatar det verkligen.

Ta hand om er!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är hemskt att vara kroniker. Tack och lov går det att ta makt över såväl liv som hälsa, läs här: http://friskadiabetiker.se/

Lina sa...

Om det ändå bara var diabetes, har tyvärr 2 andra kroniska sjukdomar också. Men ska gå in på sidan när jag går in på datorn nästa gång.

Anonym sa...

Jag har också flera kroniska sjukdomar men sedan jag lärde mig mer om kost och lite annat kring vad som driver inflammationer (jag har inflammatoriska sjukdomar) mår jag oerhört mycket bättre. Hoppas att det kan vara något för dig också!

Lina sa...

Jag vet inte om jag tror på omläggning av kost osv när det gäller autoimmuna sjukdomar. Det skrivs mycket om det och jag har uteslutit en hel del i min kost tidigare men utan att må bättre. Ska gå in och läsa nu. Men det är ju skönt att du mår bättre av det.
Ta vara på dig

Lina sa...

Tillägg:
Då jag såg att det gällde LCHF så behöver jag inte läsa mer. Min mage tål inte den kosten för fem öre. Jag kan inte äta fett. Inte alls. Och jag tror inte på den. Tyvärr. Den hjälper många, men inte alla.
Tack för länken i alla fall.
Mvh Lina