fredag 28 februari 2014

Tandoperationen

Börjar med att skriva att jag klarade inte av att gå till sjukgymnasten i onsdags. Jag mådde för dåligt inför ingreppet idag hos käkkirurgen. Jag reagerar väldigt extremt på oro och ångest numera.

Men idag så var det dags. Sov inatt, trodde jag verkligen inte jag skulle göra. Vaknade en gång och hade svårt att somna om. Vaknade när mamma gick in i duschen 06.30, och låg kvar ett tag i sängen. 07.00 skulle 4 tabletter Amoxicillin sväljas ned som profylax med tanke på min reumatiska sjukdom och behandling. Fick äta en lättare frukost så åt yoghurt och SPC Flakes och sköljde ner mina 4 tabletter.
Nervositeten kom och gick. När jag hade anmält mig så var jag panikslagen och grät lite. Det luktade verkligen operation. Och då var jag inte ens därinne än. När dom ropade upp mig så fick jag lite smått panik. Väl inne i omklädningsrummet fick jag byta om. Jag fick även lite Midazolam (som är ett lugnande) och då hämtade dom in mamma så hon fick sitta i väntrummet med mig medan dom dukade ordning i operationssalen. Det smakade helvete, beskt och blä. Men jag blev inte jättepåverkad. Kände mig lite tung, men det var allt. Men, jag hade inte klarat detta utan. Jag valde att gapa själv istället för att bita i något som höll munnen öppen. Kändes som att jag tappade kontrollen helt när dom satte dit gummigrejen jag skulle bita i. Det enda som syntes av mig var munnen. Sterilt ska det vara. Käkkirurgen slet och bände och pratade om allt han gjorde. Dom var helt underbara därinne. Jag kände inte av något i halsen, som jag har så svårt för, ingenting. När han bänder och har sig så helt plötsligt så säger han att tanden är ute. Jag skrattade till för jag trodde inte det. Dom trodde inte att den skulle lossa utan att skära. Men, det gjorde den. Dock fick jag se den efteråt. Och rötterna var enorma och 2 satt nästan helt ihop. Han sydde 2 stygn och sen fick jag bita i en kompress och fick sätta mig upp direkt.
Sköterskan och jag gick igenom vad som gäller nu, och det är att ta det lugnt nu några dagar. Inte borsta tänderna idag. Inte äta för varm mat. Och ta alvedon regelbundet idag och imorgon.

Imorgon ska jag även börja skölja med Corsodyl i 7-10 dagar. Så det här blir nog bra. Jag fick därefter direkt gå och byta om och åka hem.
Det har blödigt lite under förmiddagen. Men nu tror jag det är över. Jag klarade det här också. Känns overkligt, men jag klarade det verkligen.

Nu ska jag lägga mig framför TV:n lite. Mamma är hos bror med familj, men jag orkade inte följa med. Känner mig mörbultad. Säkert av både stressen innan och sen Midazolamet.

Ta vara på er!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Va skönt att det gick bra för dig, du var jätte duktig.
Ha nu en bra helg, och va rädd om dig kram/Gun

Lina sa...

Tack snälla. Nu är det värsta över och det känns redan bättre. Ont i käken har jag, men, det går över. Ha en bra helg du med. Kramar

Frida sa...

Hej!
Har för ett litet tag sen börjat läsa din blogg, då jag hittade dig via google då jag sökte på sjukdomen AS. Ville läsa om den sjukdomen då jag för några månader sedan fått samma diagnos.
tack för en bra blogg!!

Lina sa...

Hej Frida!
Jag kommer skriva mer om AS i min blogg, nu när allt börjar lugna ned sig. Det är tråkigt att du fått diagnosen. Jag hoppas att du vågar ställa frågor till mig så ska jag försöka svara så gott det går. Jag har haft Metotrexate, Metoject, Plaquenil Humira och Remicade om du har medicinfrågor. Inga frågor är dumma. Tänker på dig och jag hoppas du får bra hjälp från början.
Kram Lina