onsdag 7 maj 2014

Veterinärbesök och kortisonsprutor

Ja, nu var det ju inte hos veterinären som det gavs några kortisonsprutor. Utan jag och mamma var till veterinären i morse med Zaphire, den yngsta. Hon har ju haft problem med lite andningssvårigheter samt trötthet och att hon grymtar emellanåt. Vi var ju till veterinären med henne 17/3 i år. Och sen dess har hon avmaskats samt fått antibiotika i 20 dagar. Tyvärr så började hon grymta igen bara dagar efter att antibiotikakuren var slut, vet ärligt talat inte ens om hon slutade då jag slappnade av för att hon blev så mycket piggare. Kan ärligt inte säga nu när jag tänker efter.
Men, i alla fall. Hon behandlades med Ery-Max i 20 dagar, men Zephyr fick ingen behandling alls. Så nu idag när vi var hos veterinären så blev det bestämt att båda ska gå på Ery-Max i 10 dagar, veterinären ringer den 15 maj och är hon inte bra då så får dom 10 dagars antibiotika, annars blir det 20 igen då. Är hon inte bra utan fortsätter grymta så blir det en kur med prednisolon (kortison) och sedan så kommer hon att resten av livet behandlas med Ventoline och Flutide. Allt tyder på att hon har astma. Och att hon blev piggare av antibiotikan kan bero på att hon fått en bakterieinfektion eftersom hon har astma och är känsligare. Det är det som är det mest troliga. Nu hoppas jag att dom mår bra dom 2 första dagarna med Ery-Maxen för det är då biverkningarna kommer om dom kommer. Sist klarade Zaphire det bra. Men känns så jobbigt. Jag hoppas verkligen att dom tål den båda två.
Jag klarar inte riktigt av sånt här, jag tycker att det är jättejobbigt när dom är dåliga. Men, det är oftast bara dom första dagarna och sedan så vänjer jag mig. Så nu är det tufft, men det blir nog bättre.

Angående kortisonsprutor så är det jag som har fått det. Jag har ju ingen behandling just nu eftersom jag reagerade vid min senaste Remicadebehandling, så står utan nu. Så jag hade tid hos en läkare på reumatologen för kortisoninjektioner i SI-lederna. Dom sitter i bäckenet. Eller, mellan ryggrad och bäcken. Så fick 3 sprutor. 1 i vänster SI-led och 2 i höger. Allt gick bra och nu har jag lite ont. Men det tar ungefär ett dygn innan det verkar. Direkt efteråt så var det jätteskönt, dom blandar kortisonet med bedövning, så när man går därifrån så är man bedövad och fin.

Nej, nu är det dags att tänka på refrängen.
Ta hand om er!

1 kommentar:

SannaElisabet sa...

Sv: Precis! Vi har våra mediciner av en anledning, beroendeframkallande eller inte. Det finns en anledning.
Ja, det är under kontroll nu, men det verkar inte gå in hos alla.
Tack så mycket!
Kramar