onsdag 24 september 2014

Enbrel eller inte

Idag ska jag till reumatologen eftersom jag har så ont i min bröstrygg. Det känns som att ryggraden vrids ett halvt varv runt ungefär. Varför tar inte Enbrelen bort denna smärta? Den fungerar jättebra från midjan och nedåt. Visst har jag ont i mina SI leder, men det har jag alltid. Med Enbrelen så är smärtan där hanterbar. Det knakar och smäller när jag lägger mig på rygg. Men det är det.
Bröstryggen gör så ont att det är svårt att andas emellanåt. Jag hoppas verkligen att jag får behålla Enbrelen, för jag vill inte vara utan. Jag kan inte gå utan. Mina höfter klarar sig inte utan.
Jag är rädd hur snabbt sjukdomen har gått framåt i kroppen.
Visst, jag har nästan hela tiden haft biologiska läkemedel. Men när jag inte tar det så kraschar en ny del av kroppen varje gång. Sist var det höfterna. Fy farao vilken vidrig smärta det var. Hade vätska i höfterna och fick kortisonsprutor samt kortisontabletter. Detta var mellan Remicade och uppstarten av Enbrel. Enbrel tog snabbt på höfterna. Och fungerar fortfarande där. Men inte i bröstryggen.

Jag hoppas allt går bra. Dags att sova. Håll tummarna på att vi finner en lösning.
Ta vara på er!

Inga kommentarer: