lördag 12 september 2015

Insulin

Jag har ju diabetes typ 2 och har haft insulin sedan förra sommaren. I början fick jag höja och höja men jag hade ändå inget jättehöga doser men 3 gånger/dag. Det började med att jag tidigt i somras kunde ta bort kvällsdosen. Sen sista tiden har jag hela tiden legat lågt, nästan hela dagarna. Så i början av veckan fick jag sänka morgondosen samt lunchdosen men fortsatte ligga lågt. Så nu är faktiskt lunchdosen också bortplockad. Det känns skönt men ändå skrämmande. Har bara till frukost kvar och den sänker vi nu ytterligare.
Jag har insulinet Humalog Mix 50. Det är en blandning av snabbverkande insulin samt långtidsverkande. Nu får vi se nästa vecka hur jag ligger i blodsocker när jag inte längre har lunchdosen. Förhoppningsvis så har min viktnedgång på nästan 18 kilo mycket med detta att göra. Men det är en kamp. Och det har varit jobbigt. Det rasar ju inte av mig direkt. Men långsamt ska ju vara det bästa för kroppen.

Nu är det dags att sova.
Ta vara på er!

Inga kommentarer: