tisdag 24 januari 2012

Smärtstatus

Det var ett tag sedan jag skrev om min AS, ankyloserande spondylit. Jag har behandling med Humira varannan vecka och Metoject varje vecka. Kortisonet är helt utsatt sedan ca 6 veckor tillbaka.
Det känns som att jag är i ett skov, Humiran funkar, men just nu tar den inte bort allt. Det gjorde den i början, därför tror jag att jag är i ett skov. Jag hoppas det, för annars har Humiran slutat göra verkan. Det kan hända, men inte troligt efter bara 5 sprutor.
Jag har huvudvärk varje dag eftersom jag har så ont i skulderbladen och upp i nacken. Så jag ska till sjukgymnasten idag så får vi se vad som händer. Smärtan ligger på en 4 av 10. Så jag har ingen jättesmärta, men den finns där och den stör.
För mig börjar det nu gå upp att jag är sjuk, och kommer vara det för resten av mitt liv.
Jag har redan "bränt" Remicaden, så den kan jag aldrig mer få eftersom jag fick klåda i halsen av den. Nu har jag Humira. Vad gör jag när den i verkar längre? Jag klarar inte att äta antiinflammatoriska tabletter.
Kanske, den dagen när och om Humiran slutar ha effekt så kanske det finns någon annan bra medicin?
Ja, vi får se helt enkelt. Sen är det vissa mediciner som går bort för att jag är ANA-positiv. Sjuk är jag och sjuk kommer jag alltid att vara.

Nu ska jag göra mig klar för att gå till sjukgymnasten. Ville bara uppdatera om det är någon som är intresserad?!

Ta hand om er!

Inga kommentarer: