tisdag 18 september 2012

Inlagd ASN

Blev inlagd igår. CT-hjärna gjordes men tack och lov hittade dom ingen propp eller blödning. Blev dock inlagd på Akut Stroke Neurologi. Vilken fasa. Sovit dåligt och varit nervös utan dess like. Idag på ronden så fick jag reda på att dom ska göra ryggmärgsprov (lumbalpuntion) på mig idag. Känner mig inte kaxig just nu. Dom ska in med en nål i min ryggmärg!!! Men, efter att ha vilat en stund så får jag åka hem. Och så kommer jag kallas på magnetröntgen av hjärna och ryggmärg. Skönt att det händer saker. Men samtidigt jobbigt.
Hoppas ni har det bättre än mig just nu.
Ta hand om er!

4 kommentarer:

Daniel sa...

Hittade dig via google när jag sökte på biverkningar Metoject. Såg att du också tog MTX-sprutorna. Jag tar också Metoject och har märkt samma pirrningar och domningar som du beskriver i gårdagens inlägg. I mitt fall domnar armarna och jag känner yrsel och "fördumning". Domningarna vandrar lite, ibland bara vänsterarmen och ibland underarmarna. Domningar, stickningar, motorikstörningar. Fördumningen är också jobbig, man känner sig trög i skallen och får läsa om stycken i texter eftersom hjärnan inte riktigt hänger med.

Allt detta kom när jag började med Metojecten. Jag har aldrig lidit av vare sig mental tröghet eller domningar tidigare, det poppade upp ett par dagar efter första sprutan och det håller i sig några dagar. Sen blir jag "normal" igen, tills det är dags med nästa injektion. Jag tar bara 10 mg per vecka men det räcker tydligen för att få biverkningar. Nu när jag läser dina inlägg så får jag för mig att det kan vara så att dina stickningar och domningar möjligen kan ha med Metojecten att göra, du tar ju dubbelt så hög dos som mig.

Metrotrexate är en lömsk sörja med massor av biverkningar, bl.a. på nervsystemet. Förvirring, glömska, mood swings och yrsel är också biverkningar som finns representerade. Dina domningar och din glömska behöver alltså inte vara MS även om det självfallet är vad man först tänker på, samt får flest sökträffar på google på. Trots allt så är det bara 150-200 personer per år i hela Sverige som faktiskt drabbas av MS, men vi är många många fler som varje vecka lider av skumma biverkningar på Metojecten, biverkningar som ofta antingen inte ens finns redovisade i FASS eller om de finns så ligger de under fliken "Mycket ovanliga".

Det här blev långt, men i varje fall... Ta det lugnt och tänk på att det är mycket mycket osannolikt att det skulle vara MS eller något liknande. Det är betydligt troligare att det är cellgifterna som spökar. :)

Lina sa...

Hej Daniel och tack för din kommentar. Om det blir rörigt nu så är det bara för att jag skriver via mobilen. Jag ar haft dessa fenomen sedan 2008 till och från men bara Metoject sedan förra sommaren. Jag har ansiktsförlamning för andra gången och så. Det är inte jag som tänker MS, det var neurologen. Kan självklart vara nå helt annat än MS. Men det är det som dom vill undersöka först. Dom är också väl medvetna om min medicinering. Antar dom tar det säkra före det osäkra :).Jag är tacksam för att äntligen bli tagen på allvar. När jag hade ansiktsförlamning 2008 så gjorde dom inget åt det. Men när man får det en andra gång tillsammans med andra symtom.

Jag har glömt att uppdatera min styrka på Metojecten, jag tar också bara 10 mg just nu och har gjort det ett tag nu.

Återigen, tack för din kommentar. Och jag är absolut inte säker på att det är MS. Det är dock vad dom utreder.
Ta hand om dig :)

Anonym sa...

Usch vad jobbigt du verkar ha det:-( jag håller tummarna att du får må bättre snart och slipper alla frågetecken!
Kram

Lina sa...

Tack så mycket! Har inte varit in på din blogg på sista tiden. Hoppas att du mår okej? Varma kramar