fredag 23 november 2012

Mb Ménières

Har inte skrivit på ett tag nu. Eller, några dagar i alla fall. Jag var till öronmottagningen i tisdags. Fick remiss redan i Augusti dit då jag till och från har väldigt mycket yrsel. Börjar med lock i öronen och en massa öronsus för att sedan sluta med flera timmars yrsel. Fick i alla fall tid i tisdags, den 20 november 10.50, och trodde att jag skulle gå hem med ett besked att det beror på spända muskler eller liknande. Öronen såg okej ut, vänster öras trumhinna låg dock lite över nån bendel så jag skulle tryckutjämna ofta för annars kunde det bildas brosk i örat. Men annars såg det bra ut. Jag fick gå ner till Hörcentralen för hörseltest och lite andra tester för att sedan gå upp till Öronmottagningen igen.
Allt gick bra nere på Hörcentralen. Och jag tänkte att ja, det här har jag gjort i onödan. Jag fick komma in till läkaren ganska omgående och hon hade pratat med en överläkare medan jag var borta och han trodde inte det var något med öronen då jag inte kräks vid anfallen. Dock så tar jag alltid postafen när jag får den yrseln. När hon såg resultatet från Hörcentralen gick hon återigen och pratade med överläkaren och när hon kom tillbaka så förklarade hon att jag har en sjukdom som heter Ménières sjukdom och att jag skulle börja äta en kur med vätskedrivande på 14 dagar och sedan äta 14 dagar när jag får symtom. Fick ett läkemedel som heter Sparkal, men dom bytte ut det mot Normorix som var detsamma. Åt det 1 dag och mådde så illa att jag trodde jag skulle kräkas. Tröttheten och huvudvärken var vidrig.
Så igår ringde jag Öron och läkaren ringde mig på eftermiddagen och sa att en del reagerar så på den medicinen. Så hon bytte ut den mot en som heter Esidrex. Den måste jag dock äta dagligen och så måste jag lämna kaliumprover då den inte är kaliumsparande.
Så, jag har ytterligare en kronisk sjukdom.

På tisdag börjar jag med Esidrex. Jag börjar med Remicade på måndag och jag vill inte springa och kissa varje halvtimme under behandlingen. Då man kan göra det i början av vätskedrivande behandling.
Det ska inte vara enkelt att vara jag. Men försöker kämpa vidare.

Länk till sida om Ménières

3 kommentarer:

Anonym sa...

Från en med autoimmuna sjukdomar till en annan: testa spc-flakes eller salovum! Det ska hjälpa väldigt bra för de första med menieres, har inga biverkningar och kan kombineras med andra läkemedel. Det har gjort enorm skillnad för mig! Dietister i de flesta landsting skriver ut, annars finns det på Apoteket. Googla det! Det är värt att få må lite bättre. Stor kram!

Lovisa

Anonym sa...

De flesta, inte de första.

Lovisa igen

Lina sa...

Hej och tack för dina kommentarer. Ska verkligen kolla upp tipsen du gav. Kan ju aldrig skada.
Hoppas du mår bra?
Lina