torsdag 23 maj 2013

Synkopé

Eller svimning som det heter på svenska. Det hände mig inatt. Innan jag gick och lade mig. Det bara hände, jag har ingen aning. Mamma hade tydligen vaknat av en duns och där låg jag på golvet i vardagsrummet. Var tydligen borta ett par minuter. Hemskt att svimma. Nu är det rätt många år sedan jag gjorde det sist. Men hemskt att vakna och inte veta vad som hänt. Jag kom i alla fall tillslut i säng efter att kontrollerat blodsockret så att det inte var för lågt. Och det var det inte.

Hade tid idag till läkaren idag 14.30 för ryggen efter att vi blev påkörda, men hon ville prioritera svimningen istället. Så hon kontrollerade blodtrycket och pulsen när jag satt ner och sen när jag stod upp. Pulsen sittandes var 77 och blodtrycket 105/84, sen fick jag ställa mig upp och ett nytt blodryck och puls togs, blodtrycket steg lite, men pulsen gick upp i 91. Sen tog hon när jag stått upp i 1 minut och blodtrycket ökade lite till, men inte markant. Men pulsen var tillslut 98. Av att jag ställde mig upp. Konstaterande var att jag inte drabbats av blodtrycksfall då blodtrycket gick upp för att hålla mig ståendes. Det beställdes ett EKG och hon skickade remiss för långtids-ekg. Hon ville träffa mig igen efter EKG:t för att gå igenom det. Så efter EKG:t så knackade jag på hennes dörr och fick komma in. Då var pulsen 71 på EKG:t. Men jag har fortsatta T-vågsförändringar anteroseptalt. Hade det även på förra EKG:t som jag tog där i oktober förra året. Men då trodde hon att det berodde på att hjärtat slog för snabbt, då var pulsen 104 vid EKG. Men eftersom jag fortfarande idag har det så var inte hög puls förklaringen till mina T-vågsförändrningar. Har lagt märke till att jag haft det tidigare då jag läst min medicinjournal. I början så hade jag normala EKG:n men med snabb puls. 2006 börjar det stå T-vågsförändrningar anteroseptalt. Anteroseptalt är benämningen på vart i hjärtat förändringen sitter.
Jag frågade om det kunde vara ett normalt tillstånd, och det är det inte. Men eftersom jag haft det länge så behövdes inget göras akut. Men, nu börjar vi med långtids-ekg:t. Så får vi se sen.

Ska tillbaka på onsdag med ryggen.
Jo, det var lite från mig idag också.

Ta vara på er!

1 kommentar:

Yuna sa...

Läskigt att svimma. Jag svimmade rätt ner i kattlådan en gång, bra valt ställe liksom