fredag 19 juli 2013

Glatt besked

Idag så fick jag ett brev från Försäkringskassan. På första papperet stod det att jag inte längre har rätt till boendetillägg, jag tänkte "Vad fan är det här nu då?". Men, när jag bytte blad så stod det att jag fått godkänd varaktig sjukersättning. Jag blev överlycklig. En sten lyftes från mitt hjärta idag. Jag trodde jag skulle få bråka. Att jag skulle få ett nej och att jag skulle få överklaga iaf första gången. Men, jag fick godkänt. Jag kan inte tro det.
Ni kanske tycker att det är konstigt att jag som 32, snart 33, är glad över att fått varaktig sjukersättning. Men jag har kämpat med min hälsa sedan 2001. Mått dåligt ännu längre och nu hopas sig dom fysiska diagnoserna. Och det fungerar inte längre.

Med motiveringen:
"Det medicinska underlaget styrker att din arbetsförmåga är helt nedsatt. Genomförd medicinsk och arbetslivsinriktad rehabilitering visar att du har en hel stadigvarande nedsättning av arbetsförmåga i förhållande till allt arbete på arbetsmarknaden.

Både de arbetslivsinriktande och medicinska rehabiliteringsmöjligheterna bedöms vara uttömda. Trots optimal behandling har du en mycket låg funktionsnivå, samsjuklighet föreligger, och det saknas förutsättningar för att delta i arbetslivsinriktad rehabilitering.

Den tidpunkt då din arbetsförmåga blev stadigvarande nedsatt är fastställd med stöd av läkarutlåtande från reumatologen och psykiatricentrum (2013)."

Känns skönt att dom lyssnat på mina läkare. Det är inte det lättaste i Sverige att få igenom detta. Inte ens om man är döende. Så jag är tacksam.
Mer än ni kan ana.

Ta vara på er!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vet inte om grattis är rätt ord men jag säger det i allafall GRATTIS.Nu kan du koppla av vad det gäller ekonomin Nu får du ju en fast inkomst varje månad.Kramkram. Lena.A