fredag 5 juli 2013

Kaos i mängder

Igår hade jag tid för Remicade klockan 14.00. Sa som det var att jag svimmat en del den senaste tiden. Hon gick och pratade med läkaren om det ändå gick bra för mig att få Remicade, och det gjorde det. Sköterskan satte nål och blandade ordning det. Allt gick jättebra och på drygt en och en halv timme så var det klart. Första gången som jag inte behövde stanna kvar efteråt. Sa hej då när nålen var tagen och packade ihop. Sa hej då till en annan sköterska som satt i ett annat rum och sen minns jag inget mer. Jag vaknar upp av en lätt smäll i ansiktet, det var läkaren som stod där. Ssk Anna och Karin var där också. Tror det var några fler. Men jag minns inte. Jag hade tuppat av. Igen. Dom var nära att trycka på hjärtlarmet. Men tack och lov så gjorde dom inte det. Då kommer narkosen farande.
Jag fick komma upp på en bår och massa kontroller togs. Dom ringde Klin Fys så att dom kom och tog ett EKG, det såg lite bättre ut än det i februari. Pulsen var lugnare. Dom kollade mitt långtidsEKG och det visar förändringar, men som jag visste innan inget som gör så att jag borde svimma. Jag fick inte gå hem själv. Och mamma och min moster var hemma hos en bekant. Läkaren ville heller inte att jag skulle vara ensam alls just nu när jag går ut. Jag ringde mamma och hon fick hämta mig. Jag fick inte ens gå ut utan henne. Så hon fick komma in och hämta mig. Kaos. Kaos i min hjärna och i mina tankar. Vad är det som händer?

Vi åkte och köpte mat åt mig. Sen fick jag snällt följa med mamma tillbaka till den bekanta. Åt min sallad där och sen mitt i allt det så ringde det på dolt nummer. Tänkte mest att vad vill Reumatologen mig nu? Men det var läkaren från Vårdcentralen. Inte min familjeläkare, men en annan. Han pratade om provet för Rickettsia som jag lämnade för några veckor sedan. Det visade positivt för Medelhavsfeber. Men det är inte möjligt att jag har det då jag inte varit utomlands. Han hade pratat med smittskyddsinstitutet och det kan vara så att min kropp går bärsärk på grund av mina andra sjukdomar. Ja, dom sa väl inte så. Men ni kanske förstår? Mina tankar snurrar, HUR kan jag påvisa något som inte finns i min kropp? Sen frågade han mig om svimningarna fortsatt och ja, det har dom ju. Berättade om att det var senast på Reumatologen. Han hade även pratat med Neurologen och dom skulle skynda på mitt besök. Sen skulle han skicka remiss för EEG.

Idag snurrar tankarna mest. Varför jag? Vad är det som händer? Jag förstår ingenting. Det var mitt kaos.

Ta vara på er!

Inga kommentarer: