torsdag 23 januari 2014

Besöket hos käkkirurgen

Det gick bra idag. Det gjorde det faktiskt. Men jag var så nervös. Visst dock att det enbart var en undersökning. Men ändå. Jag var sjukt nervös. Jag kom in, fick ta ut piercingen och göra en annorlunda röntgen än vanligt. Den här som jag gjorde idag gjorde jag ofta när jag hade tandställning. Det är en maskin som går runt huvudet. Sen pratade jag och tandsköterskan om mina diagnoser och mina mediciner.
Jag kan ju inte få adrenalin i bedövningsmedlet dom ger mig när tanden ska bort. Sen så kom tandläkaren in. Han var riktigt bra. Vi gick igenom mina diagnoser. Och han frågade om jag visste varför jag var där. Det kunde jag berätta utförligt. Där är jag inte tappad bakom en vagn. Talade om att jag var väldigt nervös. Han tittade på röntgenbilden och i munnen. Tanden måste rotfyllas eller dras ut. Jag väljer då att dra ut den. Dom kommer behöva skära lite för att få bort den. Jag frågade om jag kunde få lugnande innan och det trodde han inte var några problem. Han skulle kolla upp mina mediciner dock. Men, han trodde att det skulle gå. Så, jag kommer att få midasolam innan. Fick tid 28/2 klockan 08.00. Skönt att ha det gjort. Dock så sa han nej till antibiotikaprofylax. Reumatologen säger att det är ett måste.

Sprang förbi reumatologen för att kolla om det var okej att få Remicade den 14/2, men det var det ej. Ska helst gå 4 veckor efter infusionen innan man gör något ingrepp. Bad om att få en vecka tidigare men sköterskan var osäker. Sa även att tandläkaren sagt nej till profylax. Så hon gick för att prata med min reumatolog. Fick tid för remicade en vecka innan jag skulle haft. Och min reumatolog skriver ut antibiotikaprofylax. Det ska jag ta 1 timma innan jag har tid. Så, det löser sig till det bästa. Får då Remicade den 6/2 istället för 14/2.

Sen ringde min läkare från psyk. Hon hade inga svar än. Men jag fick tid på tisdag. Då vet hon om jag ska få ECT eller inte. Sen måste vi prata om min krånglande sömn.
Så hoppas jag får sova gott inatt. Och inte vakna klockan 04.00 som jag brukar. Sen blir det träning imorgon igen.

Ta vara på er! Och trevlig helg om jag inte skriver nå mer innan.

PS. Dock kommer denna utdragning gå på sammanlagt 3000:-. Och då med rabatter. GAAAAH

7 kommentarer:

En flicka som är stark sa...

Ska du ta bort en visdomstand? Jag opererade bort en förra veckan och idag ska jag ta bort stygnen! Allt gick bra :) Lycka till!

Anonym sa...

Vill önska dig en trevlig helg också.
Lycka till med allt kram/Gun

Anonym sa...

Håller alla tummar för dig..de vet du. Bra att du träffa på en vettig tandläkare med empati å respekt. Kram <3

Anonym sa...

Håller alla tummar för dig..de vet du. Bra att du träffa på en vettig tandläkare med empati å respekt. Kram <3

Lina sa...

Ingen visdomstand men den bredvid. Den har värre rötter än mina visdomständer. Haha. Men jag har panik. Men det får gå. Kramar

Lina sa...

Tack snälla. Den har varit ganska okej. Kramar

Lina sa...

Han hade väldig empati och respekt. Så skönt. Kramar <3