söndag 26 januari 2014

Misstänkt Irit och tunn synnerv

Haft ont i mitt högra öga några dagar. Som nålar rakt in i ögat. Samma känsla som dom 2 gångerna innan som jag haft irit. Så igår kväll ringde jag 1177 och fick tid till ögonjouren 18.30. Dock är det på vanliga akuten, så lite ångest är det allt efter alla gånger man varit där på sista tiden. Eller, ja, nu är det ju ett tag sen, men ändå.
Fick vänta en stund då hon hade andra patienter också 18.30. Men hellre en ungefärlig tid än att vänta i all evighet.
Kom väl in strax före sju. Och vi pratade om hur jag kände och kollade synen. Den var inte så bra. Typiskt vid irit är att man får sämre syn, eller dimsyn. Sen så kollade hon in i ögat och den lampan var inte skön i ögat kan jag lova. Pupillen rörde sig normalt, och det såg normalt ut. Men, pga symtomen så blev det diagnosen irit och behandling med kortisondroppar i 3 veckor. Känns pyttelite bättre idag. Droppar 3 gånger om dagen. Och eftersom pupillen rörde sig så slapp jag pupillvidgande droppar. Vi tog det tidigt så att säga.
Däremot så såg min synnerv på höger öga inte normal ut. Den var tunn?! Jag vet inte alls vad det betyder. Jag har ingen aning. Men jag skulle kallas på synfält och ögonfoto av synnerven. Trycket låg bra tack och lov. Då jag har högt tryck både på pappas och mammas sida.

Nu vet ni lite vad som händer. Det är snart dags att gå och sova. Har lagt ut ett Apple-paket på blocket med bland annat iPhone 4S 16GB samt iPod Nano 7 generationen 16GB och en dockningsstation. Så vi får se om det blir sålt.

Ta vara på er!

Inga kommentarer: