torsdag 16 april 2015

Denna vidriga AS

AS står för Ankyloserande Spondylit. Det som för kallades Beschterews eller pelvospondylit. Sista veckorna har jag märkt allt mer att jag får ont dagarna innan det är dags att ta min Enbrelspruta. Enbrel är ett immundämpande läkemedel som ska lugna ner det immunförsvar som går bärsärk i kroppen vid en autoimmun sjukdom. Enbrel tar man själv hemma en gång i veckan. En vecka borde man ju klara. Men sista veckorna har jag fått ont dagarna innan. Inatt vaknade jag med jobbiga smärtor i bäckenet och ländryggen. Dom har under dagen eskalerat så till den grad att jag tog min spruta ikväll istället för imorgon bitti.
Ringde reumatologen imorse och fick en tid till min läkare den 28/4. Känns som en evighet dit om det ska vara så här varje vecka. Hoppas det är något tillfälligt. Att det inte är så att Enbrelen slutat verka så bra som den ska.
Detta är det tredje biologiska läkemedel jag har haft. Finns två kvar att välja på efter detta. Och biverkningarna på dom är inte roliga. Visst, dom allvarliga biverkningarna finns även på Enbrel. Men det är betydligt fler på Cimzia och Simponi som jag har kvar att testa. Har haft Remicade, Humira och nu Enbrel.

Håll tummarna nu att det ska fungera tills nästa fredag. Att jag bara överansträngt mig eller nå.

Nu ska jag försöka sova.
Ta vara på er!

1 kommentar:

Kamilla sa...

*håller tummarna* <3