onsdag 29 april 2015

Ankyloserande Spondylit och Enbrel

Igår var jag till min sjukgymnast på reumatologen och efter det hade jag tid till min läkare på reumatologen.
Hos sjukgymnasten var det dags för det årliga spondartritstatusen. Man mäter mig i olika böjningar och så vidare för att se om sjukdomen blir sämre. Eller snarare, om jag blir stelare. Men, det såg likadant ut som förra året. Tack biologiska läkemedel. Dock är inte stelheten problemet med sjukdomen utan snarare smärtan.

Efter sjukgymnasten så gick jag och åt mat i kafeterian på sjukhuset och dölj av min förvåning när Therese stod framför mig helt plötsligt. Mycket trevlig överraskning. Synd bara att tiden gick så fort. Poff så var det dags att gå till reumatologen. Men trevligt var det.

Jag fick komma in nästan direkt och min läkare är helt underbar. Jag har ju Enbrel för min AS och den tar man själv en gång i veckan. Dock har jag börjat känna av dagarna innan att den inte ger full effekt. Så då skrev han ut 25 mg, har 50 mg nu, som jag ska ta 2 gånger i veckan. Kanske blir det lite jämnare för min kropp då. Dosen veckovis blir ju densamma. Men jag kanske behöver kortare intervall men lägre dos. Ja, vi får se. Blir två sprutor i veckan istället för en. Men det gör mig inget. Börjar vänja mig.
Min läkare slutade besöket med att boka in en ordinarie tid för kontroll. Medan han gjorde det så sa han att jag alltid är välkommen. Att han hjälper mig med det han kan och han hoppades att jag kände mig välkommen. Och det har jag gjort i stort sett sedan jag började gå där. Alltid blivit väl omhändertagen.

När jag var på väg till sjukhuset så ringde min öronläkare också. Var jag inte beredd på. Men det tar vi ett annat inlägg.
Sova nu ju.

Ta vara på er!

Inga kommentarer: