måndag 29 april 2013

En himla massa har hänt idag

Kan ju börja med att skriva att jag haft ont i min högra fot i ca 4 veckor. För 1 vecka sedan började det göra ont i vila också så jag var till VC idag 13.45. Träffade en läkare som faktiskt var bra. Han har inte det bästa ryktet runt mig. Men han var bra mot mig. Eventuellt har jag en stressfraktur i min fot. Så efter läkarbesöket så åkte vi (jag och mamma) till Eriksborg på röntgen. Dom har drop in röntgen där. Det var massor med folk men behövde inte vänta allt för länge. Svaret kommer senast torsdag, det brukar tydligen går snabbare, men dom hade haft över 150 drop in patienter idag. Så har jag tur ringer han imorgon. Har jag mindre tur så på torsdag. Blir kryckor om det är en stressfraktur sa han.
Efter röntgen åt vi, storhandlade och han lagom hem med varorna innan det var dags att åka till frissan. Helt slut nu. Men lär inte kunna sova då det varit för mycket idag.

Sen ska jag berätta om igår. Fick värsta allergin av pollen och blev helt galen. Halv ett natten mot idag ringde jag 1177 för då var min näsa skinnflådd och jag ville bara få sova. Hon ringde upp medicinjouren på akuten och ringde sedan tillbaka till mig. Jag skulle ta 6 Betapred i 5 dagar. Så tog 6 i natt. Och 6 i förmiddags. Det resulterade i högt socker. Min vanliga tur. Dock så tyckte läkaren idag att jag INTE skulle ta Betapred utan att reumatologen är inblandad då jag har Metoject och Remicade som redan dom sänker immunförsvaret. Så jag ska inte ta i 5 dagar. Men ikväll fick jag inviga mitt insulin tyvärr. 4 enheter tog jag då jag hade sådana urinträngningar så jag blev galen. Då låg sockret på 11.2 och jag ska ta om det ligger över 10 vid kortisonbehandling. Trodde jag skulle slippa, men inte. Så skönt att jag inte ska ta mer betapred just nu ia alla fall.
Men läkaren skrev ut Livostin nässpray som jag ska ta samtidigt med Nasonex som också är nässpray. Har även ordinerats 2 tabletter Cetirizin istället för 1 och har även Opatanol ögondroppar. Fungerar inte allt det här i pollenhelvetet så tyckte han att jag skulle prata med min familjeläkare om Depo Medrol som är ett kortisonpreparat som man får intramuskulärt. Visst, mitt socker reagerar kanske. Men, då får jag ta det då.

Apropå sprutor, jag tar ju Metoject, som är Methotrexate fast som spruta. Den nålen är ganska lång och grov för att vara subkutan injektion (under huden), nu idag när jag tog insulinet så blev jag helt paff, nålen är så kort och smal så det kändes inte det minsta. Och det är också subkutant. En liten tanke.

Nej, sova. Tagit bort all Lyrica nu. Så nu blir det några gråtmilda dagar igen. Men, det är underbart att den är borta.
Och om jag inte skriver imorgon så önskar jag er alla en underbar Valborg!
Ta vara på er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Huva, vilka dagar du haft! Har du testat Aerius ist för Cetirizen? För mig funkar det betydligt bättre, en tanke bara.

Lina sa...

Varit några jobbiga dagar! Har faktiskt inte testat aerius istället. Men många tycker den är bättre. Får ta upp det när jag träffar min ordinarie läkare. Ta vara på dig. Kram