måndag 8 april 2013

Sexuellt utnyttjande/Våldtäkt

Vad är skillnaden? Visste ni att om man är psykiskt sjuk så blir man inte våldtagen, man blir utsatt för sexuellt utnyttjande. Samma sak om du klär dig utmanande eller är för full. Så var det i alla fall förr. Och för mig är det något som är så fruktansvärt fel. Visst, ett sexuellt utnyttjande är ett sexuellt utnyttjande. Men en våldtäkt är för mig en våldtäkt även om du är full, har för kort kjol eller är psykiskt instabil. Det är min åsikt.
Jag har blivit våldtagen. Eller förlåt, sexuellt utnyttjad då jag lider av psykiska funktionshinder. Och jag kan blir riktigt sur när jag tänker efter. Jag läste boken "Flickan och skulden : en bok om samhällets syn på våldtäkt" av Katarina Wennstam och det bara gjorde mig förbannad. Inte på henne. Utan samhällets syn på våldtäkt och hur man som våldtagen blir behandlad. Vissa blir nog bra behandlade som anmäler, andra vågar inte anmäla av rädslan att inte bli trodd. Jag blev dödshotad så jag inte vågade anmäla.

Att jag tar upp detta är för att det är april månad. Den 17 april 2002 blev jag våldtagen i mitt hem. Det var bara början av en sommar av helvete och sammanlagt 3 våldtäkter av samma människa. Jag tänker inte och klarar inte av att gå in närmare på allt. Men, det förstörde mitt liv. Jag gråter fortfarande på nätterna. Speciellt i april. Egentligen borde dom andra gångerna vara lika jobbiga, och tro mig, det är dom. Men när jag den 17 april 2002 blev våldtagen så var jag fortfarande oskuld. 21 år, skulle fylla 22 och var oskuld. Skratta om ni vill det.

Nej, måste sluta, gråter nästan och jag orkar inte det.
Ta vara på er!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen borde bli utsatt för det du har blivit.Jag håller med dig att våldtäkt är en våldtäkt I alla lägen om man har sagt nej.Sen spelar det andra tramset runt omkring ingen roll,vad man har för kläder eller om man är för full. Jag tycker att du är en av dem starkaste vänner som jag känner.KRAMKRAM Lena A

Mamma sa...

Älskar dig för allt i värden min KÄMPE!

Lina sa...

Tack så jättemycket för fina kommentarer! Lena, tack för dina fina ord och stärkande. Varma kramar <3