måndag 1 april 2013

Metojectuppdatering


Det var ett tag sedan jag skrev om hur det går med användningen av Metoject. Jag har 15 mg, dvs 0.3 ml. Metoject är Methotrexate fast som injektion. Den är skonsammare för magen om man behöver använda den under en längre tid. Jag, vad jag vet, ska använda det så länge kroppen klarar av det. Levern kan ta väldig skada av det då det är ett cellgift. Men, peppar peppar, så har det inte märkts av alls på min lever att jag har Metoject eller att jag har Remicade. Jag hoppas att det håller sig så under lång tid och att jag mår bra av det. När jag hade tabletter så hade jag 20 mg. Men hittills så fungerar det med 15 mg i sprutan. Sen mådde jag inte alltför bra när en läkare ökade från 10 till 20 mg utan att trappa upp. Så det skrämde mig lite.
Jag äter även Folacin 5 dagar i veckan och det minskar bieffekterna lite. Visst, jag hade en folsyrebrist redan innan jag ens fick min reumatiska diagnos. Så jag åt redan folsyra. Men fick minska lite på det då man inte får ta det samma dag som man tar sprutan och heller inte dagen efter helst.
Så, vi får se vad som händer i längden. Jag lämnar prover var tredje månad. Hoppas att alla prover håller sig i schack.

Ta hand om er!

Inga kommentarer: