onsdag 9 oktober 2013

Behöver Remicade

Ett inlägg till tänker ni nu kanske? Ja, jag vill inte blanda in detta i allt annat. Men, det börjar kännas att det är dags för Remicade snart. Dock har det bara gått 6 veckor imorgon. Så, 2 veckor kvar till nästa behandling. Ska höra om dosen går att höja, eller om jag kan få behandlingen lite oftare. Man kan få den var 6:e vecka också.
Jag har 300 mg och maxdosen är 400 mg. Så det går att öka. Men, vi får se. Jag ska stå ut till den 24:e och sen ska jag prata med dom då.
Annars så är det en toppenmedicin enligt mig. Veckorna efter så mår jag så mycket bättre med smärtan. Dock blir jag inte piggare på den tyvärr. Så tröttheten kommer nog finnas där. Alltid.

Ni som inte vet vad Remicade är så är det ett biologiskt läkemedel. Och just Remicade är en chimär antikropp, så den innehåller antikroppar från möss och människa. Medan dom andra enbart har antikroppar från människa. Remicade godkändes i Sverige 1999 tror jag det är. Och det får man mot reumatiska sjukdomar, Crohns sjukdom och ulcerös kolit. Det ges i dropp var 6-8 vecka.
Tyvärr så sänker den immunförsvaret och det på sikt kan ge cancersjukdomar. Men, så är det med alla mediciner som sänker immunförsvaret.
Varje gång jag ska till tandläkaren så behöver jag ta antibiotika förebyggande. Så, det är inte så roligt. Samma med influensavaccin, det bör jag ta varje år. Många är ju emot det. Men, jag tar det. För man kan bli riktigt sjuk om man har otur.

Ta vara på er!

Inga kommentarer: