tisdag 10 juni 2014

Jag är i helvetet

Just nu är jag nere i helvetet. Som jag skrivit innan så har min katt Zaphire på två år astma och troligtvis epilepsi. Hon går på astmamediciner sedan 3 veckor tillbaka och allt går bra.
Men, då blir Zephyr dålig. Hon har ju sedan i mars förra året lidit av återkommande förstoppningar och får lactulos morgon och kväll sedan dess. Samt magfoder. Tyvärr innehåller det fodret mycket kalorier och Zaphire som varit dålig och orörlig innan diagnosen behöver inga onödiga kalorier. Så vi bytte till ett foder med mer fibrer, självklart med veterinärens godkännande. Vi kunde sluta med lactulosen på Zephyr och hon var till och med lös i magen i början.

Senaste dagarna har hon kräkts varje dag. Som att hon vill få upp en hårboll, men det har inte kommit någon hårboll. Idag efter hon kräkts så la hon sig på sidan i bokhyllan och jag fick inte röra henne.
Ringde till Aros Veterinärcentrum, men dom hade inga tider idag och vi var ganska överens om att hon inte kunde vänta. Så det blev akut till Strömsholm. Hon fick komma in nästan direkt. Och det bestämdes att hon skulle röntgas. Helst ville veterinären att hon skulle få göra ett ultraljud, men det var fullt.
När allt var klart och veterinären tog in oss på ett rum så kände jag mig så nervös. Det visade sig att hon lider av megacolon, och att hon hade avföring högst upp i tarmen mot magsäcken till. Hon blev inlagd för dropp och så ultraljud imorgon.
Megacolon går inte över alls. Dom kan få problem med att ha avföring alls.
Sen såg dom något på ena njuren, kan vara att hon haft en propp i njuren. Eller "bara" ett bifynd. Det bifyndet har dock inte funnits innan. Inte vad jag fått veta i alla fall.

Just nu är ovissheten värst. Kan jag ta hem henne? Kommer hon ha ett drägligt liv? Eller måste jag låta henne somna? Kan hon må bra på foder samt typ lactulos så självklart, då får hon ju vara kvar. Men annars, jag vet inte. Allt är bara så hemskt jobbigt just nu. Jag slits mellan hopp och förtvivlan.

Ta vara på er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas det ordnar sig med kisse.Förstår att du är ledsen och orolig.
Sänder en stor hälsning till dig med
att du skall få må bra!
Kram!Lisa

Lina sa...

Tack så jättemycket! Det går inte så bra. Eller hon mår bättre, men dom gjorde ett stort misstag idag och gav henne medicin i nålen som skulle ges i munnen. Så hon är på intensiven för observation.

Kram, Lina