onsdag 11 juli 2012

Humiran?

Jag skulle göra uppehåll med min Humirabehandling i 6 veckor från förra veckan. För att se om den slutat verka då jag inte känt effekt av den dom senaste månaderna. Nu när jag varit utan i 3 veckor (skulle ha tagit förra tisdagen, men var ju till läkaren på måndagen) så märker jag vilket som var biverkningar av den.
Dom hemska magknipen (som jag trott berodde på metotrexaten) berodde troligen på Humiran.
Nu vet jag inte om jag vill ha just Humiran tillbaka igen. Det finns andra, underbara Remicade bland annat. Men, eftersom jag fick svullna läppar 1 vecka efter behandling så säger dom att jag är allergisk. Men jag har fått samma svullnad nu vid flera tillfällen och jag har en aning om vad det beror på. Inte på någon medicin utan snarare vad jag äter eller vad jag använder för läppcerat.
Sen finns Simponi och Enbrel också som jag inte har provat än. Men, vad jag skulle ge mycket för att få testa Remicade igen.
Men, vi får se. Min sänka var ju bra nu sist. Vi får se vad som händer nu när jag är utan Humira och bara har Metoject.

Många tankar blir det!
Ta vara på er!

1 kommentar:

Erica sa...

Vad jobbigt det låter med allt krångel och dylikt. :-( Hm, jag brukar inte tänka på det annars, men när jag läser vilka bekymmer du har med dina mediciner och dess biverkningar och dylikt så borde jag verkligen uppskatta att jag ej är i behov av någon särskild medicin eller så för tillfället. I och för sig så borde jag nog egentligen fortsätta att äta Urocit-K, men den slutade jag plötsligt med (på grund av lättja) för många år sedan... Den gav tack och lov dock ej några märkbara biverkningar alls då jag åt den. I och för sig äter jag ju p-piller, vilka ger lite biverkningar och ju faktiskt kan ge ganska kraftiga sådana, men jag har haft ganska tur med dem hittills. (Peppar, peppar!) En av biverkningarna jag har fått av dem är faktiskt att jag har fått finare hy i ansiktet och mindre finnar. :-D

Och ja, det går bra på jobbet och jag trivs verkligen. :-D Är väldigt stressad för tillfället dock. Men det känns väldigt bra att jobba. Många kramar! <3