onsdag 20 mars 2013

NovoRapid

Idag var jag till diabetessköterskan och pratade insulin. Känns så konstigt att jag vissa dagar, som idag nu när jag kollade blodsockret, hade 5.1. Ett mycket bra värde på kvällen. Och andra dagar har över 20. Visst, det har varit i samband med någon form av kortison, men ändå.
På torsdag ska jag få en kortisoninjektion i vänster SI-led och då ska det bli spännande att se vad som händer med sockret. Det kan tydligen höjas under längre tid när man får i en led. Så nu har jag fått insulin NovoRapid att ta om blodsockret ligger över 10 efter kortisonbehandling.
Det är ett snabbverkande insulin. Blir det mycket kortison så kan jag behöva mixinsulin. Men det återstår att se. Sött är så nytt och skrämmande. Insulin? Jag?

Dags att sova. Skriver från mobilen.
Ta hand om er!

Inga kommentarer: