onsdag 13 mars 2013

Strömsholms Djursjukhus


Idag var jag med min äldsta katt Zephyr till Strömsholm då hon har varit skrikig på nätterna sista tiden och även magrat lite. På en liten katt är även runt 200 gram mycket. Hon vägde idag 2900 gram. Berättade hur hon varit och är. Även att hon tidigare i år även varit förstoppad vid några tillfällen.
Hon var snäll när veterinären undersökte henne. Hon gick liksom in i sig själv. Sen, när vi skulle ta blodprov på henne började helvetet. Hon sprattlade och skrek. Drog åt sig tassen, och ja, hon är stark som en oxe. Tillslut som fick dom blod och vi gick och väntade på röntgen. Dom skulle röntga tarmarna då hon även nu kändes hård i buken. Både jag och mamma fick följa med in och hjälpas åt att hålla henne när dom skulle ta bilderna. Den på sidan gick jättebra. Sen skulle hon ligga på rygg, det gick mindre bra. Men dom fick en bild. Men, den blev lite sned så dom ville ta om den. Mamma höll i framtassarna och jag i bak och hon ålade sig som en fisk. Det gick inte att hålla henne stilla. Tillslut bet hon mamma och då gav dom upp. Redan här gjorde det ont i mitt hjärta. Men droppen var nog när dom kom och sa att blodet inte räckte. Dom hade ju redan stuckit i båda framtassarna. Och Zephyr var superstressad. Men jag vill ju veta vad som felas med henne. Det var nu hon hamnade i väskan som hon ligger i på bilden. Tratten har hon för att hon inte ska komma åt att bitas. Mamma fick mycket bra hjälp med bettet, då kattbett inte är så hälsosamt alltid.
När dom skulle ta dessa prover ville jag skrika och gråta rakt ut. Zephyr skrek, fräste och ålade runt i väskan och det gjorde så ont i mig. Hon är ju min bebis. Tillslut fick dom dom 2 rören dom skulle ha och Zephyr skulle få vätska i nackskinnet. Hon fick vara kvar i väskan och väntan kändes som en evighet. Men tillslut hade hon fått 2 dl vätska och B-vitamin i nackskinnet och hon fick komma in i sin bur.
Vi kom in 09.10 och åkte hem klockan 13. Summa innan reglering var över 4000:-, efter reglering så blev det 1200:- prick. Tack och lov för försäkring.
Nu har hon fått Lactulos och Toilax. Och jag hoppas att förstoppningen släpper. Men eftersom hon blir det om och om igen tyder det på att något är galet. Alla prover dom fick svar på idag var bra. Dvs hon är lever och njurfrisk och har ingen infektion. Däremot så kan det vara så att hon har struma. Det provet trodde dom att dom skulle ha på fredag. Så då ringer veterinären upp mig.

Dagen har varit så psyksikt krävande. Mina katter är mina bebisar. Jag lider när dom är sjuka och inte mår bra.
Imorgon ska jag till öron. Det är saker varje dag denna vecka. Vet inte hur jag ska orka.

Ta vara på er och god natt!

2 kommentarer:

Yuna sa...

Usch vad jobbigt. Det var illa när dom skulle ta blodprov på Zimon, dom fick inte ut blod så dom var tvungen att ta i varenda ben innan det kom nåt! Han skrek så. Jag höll på att svimma så dom skickade ut mig. Det var hemskt...

Lina sa...

Det är riktigt vidrigt. Det värsta är när dom får sticka flera gånger. Och så så dom ju att blodet räckte, men nej då. Bara ta igen. Jobbigt att du höll på att svimma. Jag gråter och skriker efteråt istället.