tisdag 19 juli 2011

Prednisolon

Sen jag var till reumatologen första gången 29/4 så har jag ätit prednisolon. Jag började på 5 mg då hon var rädd att jag skulle må dåligt psykiskt av dom. Men det hjälpte föga och jag märkte inte av någon förändring i humöret så hon höjde det till 10 mg inom bara några veckor. Sedan dess har jag ätit 10 mg. En liten dos enligt vad jag trodde. Men, nu har jag börjat gå upp lite i vikt. Jag har varit kraftigt överviktig innan så när jag gått upp 7 kilo nu sen i april så får jag lite panik. Kommer jag gå upp 30 kilo till? Nej, det tror jag föga. Men ändå. Är lite svullen. Men märker inte av det så mycket mer än så. Jag antar att hon till hösten börjar sänka dosen då jag kommit upp i fulldos metotrexat och börjat med biologiskt läkemedel.
Jag äter inte mer än vanligt. Så jag antar att det har med kortisonet att göra. Jag rör på mig mer också.

Någon som har erfarenhet av typ 10 mg prednisolon eller mindre?

Ta hand om er!

Inga kommentarer: