lördag 8 oktober 2011

Kortisonsvullnad

Jag hatar härmed prednisolon. Ingen tvekan om det. Jag riktigt avskyr denna hemska medicin. Den har nog varken gjort bu eller bä med min inflammation. För innan jag började med Remicade så var inflammationsproverna förhöjda trots att jag åt kortison och minskade inte ett dugg. Så, nej, den djävulsmedicin hatar jag numera. Den har gjort så jag gått upp 13 kilo i vikt och jag känner inte riktigt igen mig själv i ansiktet. Den ger mig ångest och depression, eller det kanske den inte gör, det kanske viktuppgången och svullnaden gör.
Hur som helst håller jag på att trappa ur den sedan 6 veckor tillbaka och jag vill att det ska gå fortare. Man tar bort 2,5 mg var fjärde vecka. Jag vill bara att den ska vara borta. Men, det är en hel del veckor kvar innan den är helt utsatt. Sista 4 veckorna ska jag äta 2,5 mg varannan dag. Vet inte vad som händer om jag bara plockar bort den. Men jag tror inte det är så bra med tanke på hur långsam nedtrappning det är. Jag tränar som aldrig förr, men går inte ner i vikt. It sucks big time.

Det finns dock ingen tvekan om att kortison är en mycket bra medicin ibland. Men för mig har den gjort för mycket skada. Har inte börjat äta mer ingenting, men 13 kg. Jag hatar mig själv och hur jag ser ut. Trots att min psykiatriker sa att det inte syns att jag gått upp så mycket. Det syns att jag äter kortison, men inte att jag ökat så mycket i vikt.

Nej, nog om detta.

Ta hand om er!

1 kommentar:

Katie Rebekah sa...

Sv; ja usch ja! värk är skit!