fredag 3 februari 2012

Mina tankar om LCHF


Visst ser det hemskt onyttigt ut? När jag var ung fick jag lära mig att frukt är nyttigt, och nu är det inte så?!


Det är mycket på tapeten om dieten LCHF. Jag personligen ger inget alls för den dieten. Att säga att man bara äter det naturliga gör mig fly förbannad. Är inte frukt och grönt så naturligt det bara kan bli? Det växer ju i naturen.
Självklart får var och en göra sina egna val när det gäller om man vill gå på diet eller inte. Men att säga att det passar ALLA? Det är lite väl överdrivet. Jag kan säga att min mage skulle kollapsa av allt fett och alla ägg man ska ha i sig. Min mage tål inte fett alls. Nu kommer någon skriva att jag skulle må såå mycket bättre i magen om jag åt enligt LCHF. Men, nej, jag tänker inte göra det.
Alla som blir frälsta av LCHF blir så jobbiga, jag säger som tidigare skrivet att det är ens eget val. Men låt bli att predika för mig om hur bra den är. Jag äter som jag vill och som jag och min mage mår bra av.

Sen det här med barn och LCHF. Jag kan bara tycka att det är fel. När man kan välja själv då kan man äta enligt det, men inte barn. Och hur gör man i skolan då? Bara äta köttbullarna och inget annat? Om det enbart serveras t.ex Mexicosoppa som min brorsson är så förtjust i, den innehåller makaroner, hur gör man då?

Sen ja, att man aldrig blir sjuk när man äter enligt LCHF. Stämmer verkligen det? Att man ALDRIG får cancer? Att man aldrig får influensa? Det finns nog ingen diet i världen som gör att man slipper ALLA sjukdomar.

Nej, jag gillar inte konceptet LCHF alls. GI ger jag mycket mer för isf. Trots att jag inte äter enligt det heller.
Jag äter enligt tallriksmodellen och det fick jag lära mig av en dietist. Sen äter jag godis på helgerna. Visst är jag en dålig människa? *IRONI*

Alla gör sina egna val, men klanka inte ner på dom som inte väljer LCHF.

Ta hand om er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast frukt och grönt är inte samma sak. Grönsaker kan man äta en hel del inom LCHF, frukt däremot brukar man begränsa (men det är olika, tränar man mycket så kan man äta mer frukt).

Lina sa...

Men jag har ändå lärt mig att frukt är nyttigt. Självklart inte kilovis per dag men ändå.
Men det är vad jag har lärt mig. Har även lärt mig av dietist att äta enligt tallriksmodellen så jag kör på det. Min mage skulle säga adjö av LCHF