tisdag 17 april 2012

Humira - Check

Humira finns som spruta...

...och som injektionspenna, som jag har.


Efter mycket om och men så bestämde jag mig för att ta Humirainjektionen idag trots allt. Jag mådde ju bra och jag tror att det var en reaktion på att jag var slutkörd. Det är mycket pollen också just nu. Men, jag märker väl om det är så. Humiran drar ju ner immunförsvaret rätt bra.
Idag tog jag Humiran när den var kall. Den förvaras i kylskåp och kan tas fram 15-30 minuter innan man tar den för att det annars kan ge smärta. Men, jag märker ingen skillnad. Det gör vidrigt ont även om jag haft den framme i 30 minuter och idag låg den nog bara framme i 5 minuter max. Jag har lärt mig att det är citronsyran i Humiran som gör att det känns som att man sprutar in syra i benet. Det är skönt att jag har injektionspennan och inte sprutan. Den jag har sköter sig liksom självt. Jag trycker på en knapp och allt sker då automatiskt. Nålen åker in i benet (jag tar alltid den i benet då jag även har metotrexatsprutor, Metoject, som jag tar i magen) och vätskan injiceras under ca 10 sekunder. Jag behöver bara andas och stå ut.
Imorgon ska jag ta 2 Metojectsprutor. Kul, eller inte. Men dosen ska höjas imorgon.

Ta hand om er!

Inga kommentarer: