tisdag 6 mars 2012

Biologiskt läkemedel

Jag är inne i ett skov och allt gör ont. Men annars lunkar allt på i samma gamla vanliga takt. Jag är mycket tröttare än normalt, men både smärtan och skovet gör mig trött.
Idag är det återigen dags att ta Humira (tas varannan vecka som injektion) och jag hoppas det underlättar lite iaf. Har en tid för sprutor till reumatologen på torsdag. Hoppas hon kan sätta dom i SI-lederna för det är där det är som värst. Lägger jag mig på rygg så låser sig bäckenet helt och jag får trycka till så att låsningen släpper. Det smäller till som bara den och jag kommer nog aldrig vänja mig vid att det smäller och knäpper i min rygg.

Hemsidan går sakta men säkert framåt, dock långsamt eftersom jag har för ont för att sitta länge vid datorn. Jag har inte direkt någon bra arbetsplats att sitta på. Sitter vid vardagsrumsbordet och det är ingen bra sits för min rygg.

Jag trodde helt ärligt att Humiran skulle göra så att jag inte fick några skov, men det kan man visst få. Men dom blir inte lika svåra som utan. Det Humiran gör är att den pressar ner immunförsvaret, eftersom det vid en autoimmun sjukdom går i princip bärsärkargång i kroppen. Men det fungerar tydligen inte alltid helt ut när man just går in i ett skov.
Men jag har helnöjd med medicinen i sig. Vi får se dock vad läkaren säger på torsdag. Att byta ett biologiskt läkemedel är inget jag gör bara sådär. Det finns så många biverkningar och med Humiran har jag (peppar, peppar) inte haft nå kraftiga biverkningar än.

Nej, nu ska jag ta och göra någon nytta.

Ta hand om er!

1 kommentar:

Lillasyster. sa...

Det är sjuukt kul. Synd att du inte kan shakea till det. :/ Saaaaknar dig också! <3