onsdag 7 mars 2012

Lite nedslagen

Jag ska till reumatologen imorgon 13.45 och börjar bli ganska så nervös. Jag har rejält ont nu och jag ska få kortisonsprutor. Men man kan ju undra varför jag är inne i ett skov nu? Jag har ingen aning. Och jag vill inte riktigt. Jag tycker synd om mig själv helt enkelt.
Men, min fasa är att jag ska bli av med Humiran, jag är livrädd för det. Den har ju ändå hjälpt mig. Men jag är så rädd att den inte fungerar mer. Saken är den att när man har ett biologiskt läkemedel som faktiskt fungerar, så kan det helt plötsligt sluta göra verkan. Likaså så kan man bli allergisk mot det helt plötsligt.
Det finns några kvar. Men jag vill inte byta.
Skulle jag få välja, så skulle jag välja att testa Remicade igen, jag tror inte det var den som gav mig klåda i halsen. Jag vet var det var och det var nå så löjligt som Coca-Cola läppsyl. Visste det inte då och läkaren valde att sluta med Remicaden ifall det var den. Man ville inte chansa. Men, jag har fått klåda i halsen igen och det har hänt när jag använt den.
Men, Remicade går man oftast inte tillbaka till om det har gått mer än 16 veckor mellan behandlingarna, då det kan ge allergiska reaktioner.
Men Remicade är grymt bra. I alla fall enligt mig.
Jag tror att jag har 2 läkemedel kvar att testa om det är så att Humiran inte ger effekt längre, det är Simponi och Enbrel. Sedan har jag hört att andra med ankyloserande spondylit har fått testa andra biologiska men att dom kanske inte är godkända för just AS.

Så, imorgon 13.45 får ni gärna hålla tummarna för att jag bara är i en tillfällig svacka och att Humiran trots allt gör sitt.

Ta hand om er! Och God Natt

1 kommentar:

Maria Therese sa...

*håller tummarna allt vad jag kan*