söndag 18 mars 2012

Mina tänder

Senaste månaden har jag haft smått ont i mina tänder. Ont på det sätt som jag hade när jag hade tandställning och man var där och justerade den. I december märkte jag att mitt bett ändrats radikalt. Jag får inte ihop framtänderna alls. Och jag har fått ett överbett. Jag vet att det kanske låter som något banalt. Men jag har ändå gått igenom behandling med tandställning och allt vad det innebar, dra ut 5 tänder för att få plats med dom som blev kvar, smärtsamma justeringar för att få tänderna på plats och sen hade jag en V-formad överkäke innan också, så jag hade tandställning för det med.
Jag har aldrig misskött tandställningen jag fick efter rälsen som gick att ta ur. Jag använde den så länge jag skulle och jag fuskade i princip aldrig med den. Så det här gör mig ledsen och förtvivlad.
Anledningen till att detta händer tror jag är för att mina visdomständer har fått för sig att det finns plats i munnen för dom, trots att det inte gör det. Och för att den tandställning jag har kvar, på insidan av tänderna, nu håller på att lossna. Men, jag har inte råd att gå till tandläkaren. Jag kan inte bita av något med framtänderna då dom inte går ihop, det är en glipa på kanske 8 mm. Men jag har verkligen inte råd. Dra ut 4 visdomständer är nog inte det billigaste och inte det roligaste heller då jag har Humiran som gör att jag måste äta antibiotika vid tandbehandling.

Jag är så less på allt som går snett just nu. Kan ju inte säga att jag har ett perfekt leende längre iaf.

Ta hand om er!

Inga kommentarer: